Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Range Rover Sport SV (2024): Nog Bad Boy genoeg?

Geschreven door Steven Appelmans op

Ook de nieuwe generatie van de Range Rover Sport krijgt zijn Special Vehicle. Weliswaar minus de -R. Of het verlies van die letter ook zijn invloed heeft op de prestaties? AutoGids doet de test met de SV.

Prijs
NB

Britten houden van tradities. Gezien de Union Jack nog altijd geestdriftig wappert boven Gaydon, hoeft het bijgevolg niet te verwonderen dat ze bij Range Rover hebben vastgehouden aan een megalomane V8 in de neus van hun Sport. Het maakt van de SUV – opnieuw – een Special Vehicle (waarvoor SV dus voluit staat), zij het dat de marketing deze keer de Racing achterwege liet. Geen SVR meer zoals zijn voorganger, vandaag houdt het speerpunt van het Range Rover Sport-gamma het bij SV.

Inderdaad, net zoals je die badge ook terugvindt bij de 'gewone' Range Rover, zij het dat de afkorting daar een luxueuze afwerking behelst. Een uitrustingslijn die je bovendien met verschillende motoren kan combineren, zij het evenwel niet met een V8. Verwarrend, zeg je? Dixit moederhuis JLR (Jaguar Land Rover) zou het allemaal duidelijk moeten worden van zodra je de startknop van de Range Rover Sport SV hebt ingedrukt…

Concept Range Rover Sport SV

Je neemt een Range Rover Sport, lepelt er een joekel van een V8 in en klaar is Kees. Zo ging het ongeveer bij de SVR, zo anders is het nu bij de SV. Na vijf jaar ontwikkeling, muggenziftend op de kleinste moer, zou hier een compleet andere Range Rover Sport moeten staan.

Review Range Rover Sport SV 2024

Het is te zeggen, de MLA-basis is dezelfde. Net als de verschillende displays en de entertainende elektronica die daarachter draait. Maar die overlap wordt in de SV wel op een heel andere manier ondersteund. Wat ons ineens brengt bij het selling point van deze Range Rover Sport, zijn 6D Dynamics-ophanging.

6D Dynamics-ophanging Range Rover Sport SV

Daarbij worden de actieve stabilisatorstangen van de gewone versie vervangen door semi-actieve hydraulische verbindingen tussen de verschillende veerpoten (waarbij, in een kruisvorm, linksachter verbonden wordt met rechtsvoor en omgekeerd). Bij het nemen van het bocht houdt het fysische principe dat een vloeistof niet samengedrukt de koets daardoor rechtop. Hou sneller je keert, hoe hoger die druk.

In principe zou het door de Range Rover Sport SV gebruikte 6D-systeem 2,3 G aan moeten kunnen – tegenover 0,9 G voor de actieve antirolstangen – maar gezien de standaard gemonteerde Michelin Pilot Sport All Seasons het bij 1,1 G voor bekeken houden (1,25 G als je gaat voor de gewone Michelin Pilot Sport) is dat een waarde die er in praktijk niet toe doet.

Review Range Rover Sport SV 2024

Een natuurlijk proces dat Land Rover lichtjes manipuleert via een pomp (vandaar dus semi-actief). Zij het evenwel louter om de basisdruk in de leidingen aan te passen aan de rijmodus. Van 35 bar in Comfort gaat het naar 53 bar in de meest hardcore SV-setting. Eens die druk is bereikt, staakt de pomp zijn werkzaamheden. Mocht het 6D-verhaal daar enige bellen doen rinkelen: McLaren bedient zich van een soortgelijk systeem voor onder andere zijn 750S.

Al klopt Range Rover zich op de borst dat ze de hydraulische ondersteuning toch een heel niveau hoger hebben getild. Om twee redenen. De eerste is dat bij de Range Rover Sport SV ook de duikbewegingen worden uitgevlakt. De tweede is de bijkomende klep die aan elke demper werd toegevoegd. Die zogeheten comfortklep koppelt in rechtuitstand de veerpoten los van het de hydrauliek waardoor ze volledig onafhankelijk van elkaar de oneffenheden kunnen verwerken. Dat bevordert het welbehagen, wat ineens verklaart hoe die flap aan zijn naam komt.

Velgen en remmen Range Rover Sport SV

De remmen dan. Ook die ondergingen een metamorfose waarbij Brembo tot het uiterste werd gedreven in de ontwikkeling van zowel de klauwen als de schijven. Overigens maakt het daarbij niet eens zo gek veel uit of je dan opteert voor de standaard Dual Cast- dan wel de keramische schijven (dat laatste is een primeur voor een Range Rover). De basisschijven houden het bijna net zolang uit als de keramische. Weliswaar met het nadeel dat – door de over engineering – die dingen wel een pak meer wegen. 34 kilo om precies te zijn.

Review 2024 Range Rover Sport SV

Nu we het toch hebben over dat (over)gewicht. Gestel dat dat een issue zou zijn: je kan de Range Rover Sport SV optioneel uitrusten met 23-duimers uit koolstofvezel (dat is zelfs een wereldprimeur!) die samen nog eens 35,6 kilo van de weegschaal pitsen. Verwacht evenwel geen mirakels, deze SV weegt ook dan nog altijd een vlotte 2,6 ton (2.560 kilo om precies te zijn).

Rijgedrag Range Rover Sport SV

Maar, door de lagere onafgeveerde massa (als je zowel de keramische schijven als de carbonvelgen hebt laten monteren) passeren oneffenheden wel een stuk vlotter. Waarbij het zowel gaat over een verbetering in comfort als stabiliteit. Ja, een verbetering in comfort. Want uiteraard kregen ook de luchtvering en de adaptieve dempers een sportkuur waardoor je – ondanks het feit dat de Ranger Rover Sport SV nog altijd prima in te zetten valt als kilometervreter – toch een onverzettelijkere afstelling krijgt die meer ruimte geeft aan oprispringen van het asfalt om zich te manifesteren aan de inzittenden.

Hetzelfde geldt trouwens voor de meeste andere randcomponenten – de achterwielsturing, het actieve differentieel achteraan, de torque vectoring, de stuurbekrachtiging. Net als de vering kregen die evenzeer een SV-tune om dat monstrueuze vermogen van 635 pk en 750 Nm (800 Nm als je de launch control activeert) op het asfalt te krijgen en te houden.

Review Range Rover Sport SV 2024

Uiteraard wordt die cavalerie daarbij verspreid over de vier wielen, zij het dat de Intelligent All-Wheel Drive het in deze wel moet doen zonder transferbak. Niet dat het een issue is. De afwezigheid van veldversnellingen doet finaal weinig af aan de off-roadcapaciteiten. Al kan je je tegelijk de vraag stellen welk zinnig mens zijn Range River SV zomaar het bos in zal steken. Daar hebben ze bij Land/Range Rover toch geschikter gerief voor in de cataloog.

Vergis je trouwens niet, het circuit is evenmin de natuurlijke habitat van de SV. Al voelt hij zich daar beduidend meer in zijn sas dan in de natuur. Het is ook op die gesloten omloop dat de voordelen van de 6D Dynamics-ophanging zich echt etaleren. Verbazingwekkend is de enige omschrijving die past bij hoe vlak de koets zich de bocht laat omzetten. Waarbij het wel moet gezegd dat deze Range Rover Sport zich meer in zijn sas voelt op lange doorlopers dan op korte knikken. Die omvang en bijhorende massa laat zich maskeren, maar niet volledig wegcijferen. Waardoor je bij een scherpe haakse sowieso tegen een grens opbotst. Is het niet die van jou, dan wel die van het ESP.

Specificaties en prestaties Range Rover Sport SV

Wat maakt dat – ondanks de toegenomen stuurkunde - de SV’s meerwaarde toch opnieuw lijkt te liggen aan het verkeerslicht op Place m’as-tu vue. Met die bij BMW geleende 4,4 liter-V8-twinturbo (die de eveneens bij BMW ingeslagen 5 liter-V8 met compressor komt vervangen) spurt die daar in 3,6 seconden naar 100 km/u. Een lancering die opzien baart qua snelheid en executie, maar tegelijk wel het drama mist van de vorige V8. De SV blaft lang niet meer zo uitbundig als de SVR.

Review Range Rover Sport SV 2024

Waar Range Rover trouwens geen enkele schuld aan heeft. De muilkorf wordt omgespannen door de wetgevende instanties. Opgeteld met de zeer lineaire opbouw maakt dat echter dat je bij die betere prestaties dus wel wat beleving inschiet. Wat finaal een nieuwe vraag doet rijzen. Want als je dan toch 201.770 euro moet neertellen, is het dan niet beter te opteren voor een iets modalere (maar nog altijd rappe) Range Rover Sport om dan met het overschot iets circuitwaardig op een oplegger aan de trekhaak daarvan te hangen?

Verdict Range Rover Sport SV

Applaus voor JLR dat het zijn V8 niet zomaar heeft geofferd op het altaar van de klimatologie. Handen ook op elkaar voor de ingenieurs voor het technische huzarenstukje dat ze hebben afgeleverd. Het vele bloed, zweet en tranen tijdens de ontwikkeling hebben geleid tot een alleskunner die niet alleen snel is, maar die vitesse nu ook efficiënt krijgt weggezet. Zij het evenwel ten koste van het karakter. 

Geen stamp meer onder de kont, weg oorverdovend gebulder. Een gemis dat – wat ons betreft – het SV-concept danig op losse schroeven zet. Want perfecte schoonzonen genoeg in het Range Rover Sport-gamma. Een echte bad boy daarentegen…

 

  • Alleskunner
  • Ongelofelijk stabiel
  • Reterap
  • Bijzonder prijzig
  • Blijft zware jongen
  • Meerwaarde?
Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker