Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Tesla Model X Plaid (2023) - intergalactisch

Geschreven door Olivier Duquesne op

1.020 pk in een elektrische SUV: bij Tesla draaien ze er hun hand niet voor om. De Model X Plaid is een supersonische, dagelijks inzetbare bolide vol snufjes waarmee je je passagiers makkelijk aan het gillen kunt brengen.

115.990 €

Concept Tesla Model X Plaid

Met zijn drie motoren levert de Tesla Model X Plaid evenveel vermogen en koppel als de Model S Plaid: 1.020 pk en een onmiddellijk beschikbare 1.300 Nm. Dat geschut wordt verdeeld over twee 450 pk sterke achterste motoren en een voorste motor van 300 pk. Met zijn gewicht van 2,5 ton accelereert de SUV echter iets minder snel dan de berline: 2,6 in plaats van 2,1 seconden voor het sprintje van 0 tot 100 km/u. Maar daar komen we later op terug. Laten we ons eerst richten op het interieur van de Tesla Model X Plaid, een echte cockpit. De voorruit steekt ver boven je hoofd uit, waardoor je een zicht op de hemel hebt. Met het op de luchtvaart geïnspireerde Yoke-stuurtje waan je je een piloot.

En dan is er natuurlijk het grote centrale aanraakscherm, het zenuwcentrum van de Tesla Model X. Je moet het zelfs gebruiken om in achteruit of weer in vooruit te schakelen, om de mistlampen aan te zetten of om de stand van de ventilatieroosters aan te passen. Er zitten geen bedieningshendels rond het Yoke-stuurwiel, maar wel knoppen voor de bediening van de richtingaanwijzers, de lichten, de ruitenwissers, de Autopilot-functie en autoradio (als je daar nog van mag spreken in een Tesla).

De centrale processor van het infotainmentsysteem is een technologisch hoogstandje dat werd ontworpen voor gaming: de AMD Ryzen. Overigens heeft Tesla videogames geïntegreerd in de Model X. Er is een soort Mario Kart à la Tesla, dat je kunt spelen met behulp van het Yoke-stuur en het rempedaal. In de P-stand, natuurlijk. Er is ook een Sudoku, Mahjong, een schaakspel (we hebben de auto twee keer verslagen) en een hoop onnodig grappige dingen. Zoals de anti-vervuilingscontrole die… scheten genereert.

Tesla heeft duidelijk besloten dat een auto ook een leuke ruimte is, met een overvloed aan gadgets en sfeerverhogende functies.

Tesla heeft duidelijk besloten dat een auto ook een leuke ruimte is, met een overvloed aan gadgets en sfeerverhogende functies. Er is zelfs een nachtshow met de koplampen en een choreografie van de vleugeldeuren. Of een houtvuur op het scherm in combinatie met een hete luchtstroom van de airco. De prijs varieert volgens de wind op de officiële website, van 133.990 tot 143.990 euro. De laatste keer dat we keken, bedroeg hij 134.970 euro.

Instappen in de Tesla Model X doe je ofwel met een kaart, of eenvoudiger met je smartphone in op zak gekoppeld aan de auto (vergeet niet Bluetooth te activeren). De deur opent soms zelfs uit zichzelf, met het risico dat je ze in je gezicht krijgt. De manier waarop de achterste deuren bewegen, blijft een lust voor het oog, al doe je er verstandig aan ze niet in een garage met laag plafond te openen. Ze openen of sluiten gebeurt via knoppen, het centrale scherm of de app op je smartphone. Om de auto in en uit zijn nachthok of een krappe parkeerplek te krijgen, kun je met de smartphone-app de Model X op afstand met je vingertoppen verplaatsen.

In deze Tesla Model X Plaid is plaats voor zes. Via een scherm tussen de voorstoelen kunnen de achterpassagiers worden vermaakt, met Netflix bijvoorbeeld... Ieder heeft recht op een comfortabele individuele stoel, maar die had meer zijdelingse steun verdiend gezien de aspiraties van deze ultrakrachtige versie. De koffer is zelfs in zeszitsconfiguratie niet belachelijk, met voldoende ruimte voor je boodschappen. Voor vakanties heb je echter een (licht en aerodynamische) dakkoffer nodig.  Er is ook een frunk voorin met genoeg ruimte voor een kleine tas. De kabels hebben hun eigen, vrij royale, opbergruimte onder de vloer.

Ford Grand Tourneo Connect 2.0 EcoBlue (2022)

Rijgedrag Tesla Model X Plaid

Om de auto te starten druk je simpelweg het rempedaal in en vervolgens het gaspedaal. Let er wel op dat je de juiste rijrichting hebt geselecteerd, met je vinger op de linkerkant van het scherm. Wil je weten hoe je je vrienden aan het gillen kunt krijgen? Nodig ze uit in de Tesla Model X Plaid, stel de rijmodus in op 'Plaid' en geef bijvoorbeeld op een oprit van de snelweg plankgas. Effect gegarandeerd gedurende 3 seconden van waanzin (tot 120 km/u). Zelfs een oude rot of motorrijder kan verrast worden door deze acceleratie, die je kriebels in de buik bezorgt en je de adem afsnijdt. Pas op: sommige mensen blijven door de verrassing (en de angst) totaal verlamd. En het kan nog straffer, met de Dragster-modus.

Ondanks die katapultervaring is de tractie van de vierwielaangedreven Tesla Model X Plaid feilloos. Het is allemaal perfect afgestemd. De forse Michelin Pilot Sport 4S-banden (275/45 R20) compenseren het ondanks de luchtvering stugge karakter van het chassis. De Amerikaan verteert kasseien goed, maar is minder goed opgewassen tegen bepaalde dwarse oneffenheden in het asfalt. Zelfs in de Chill-modus, waarin het gaspedaal veel minder gevoelig is dan in de Plaid-modus, verschaft de Tesla Model X soms wat trappen in je onderrug. Tussen Chill en Plaid in is er de Sport-stand. Maar dan kun je net zo goed meteen de Plaid-modus kiezen. De topsnelheid bedraagt 262 km/u. 

Mooie prestaties die echter overschaduwd worden door het Yoke-stuurwiel. Je kiest beter een Tesla Model X met een gewoon stuurwiel. Je kunt wennen aan het Yoke-exemplaar met zijn geïntegreerde bediening, maar het blijft altijd lastig om bij het verlaten van een rotonde de rechter richtingaanwijzer in te schakelen vanwege de positie van de dan onbereikbare knop, of om het Yoke-stuur door je handen te laten glijden, of om een parkeermanoeuvre uit te voeren zonder een hand die in het ijle komt te hangen. We moesten ook uitzoeken hoe we de grootlichten konden activeren. Een auto revolutionair willen maken is allemaal goed en wel, maar auto’s hadden tot dusver niet toevallig een rond stuur. Waarom zou je iets willen opgeven dat zo goed werkt? Kortom, weg met dat Yoke-gedoe!

Waarom zou je iets willen opgeven dat zo goed werkt? Kortom, weg met dat Yoke-gedoe!

Een andere functie van de Tesla Model X was een beetje een teleurstelling. AutoPilot is op zich niet beter of slechter dan de semiautonome rijsystemen die andere constructeurs aanbieden. Het heeft dezelfde gebreken, vooral wat betreft snelheidslimieten en het lezen van verkeersborden. De Tesla heeft ook moeite om zijn lijn aan te houden wanneer de wegmarkeringen het laten afweten of de weersomstandigheden grillig zijn. Sommige voetgangers waren onzichtbaar voor de Model X. Het is gemakkelijk te controleren: op het scherm achter het Yoke-stuur tonen animaties wat AutoPilot detecteert: borden, vrachtwagens, auto's, voetgangers... Wie te veel op zijn Tesla vertrouwt en zo zijn focus op de weg verliest, neemt eerlijk gezegd een groot risico. Overigens zijn de zonneklepjes niet erg effectief tegen de opkomende zon. Je moet ook rekening houden met de omvang van deze auto, en een soms problematisch zicht naar achteren.

De Panasonic-batterij  van de Tesla Model X Plaid heeft een nuttige capaciteit van 95 kWh (100 kWh bruto) en kan aan een Tesla V3-supercharger worden opgeladen tot 250 kW. Ons gemiddelde verbruik varieerde van 19,7 kWh/100 km waarbij we vaak de Plaid-modus gebruikten, tot 29,2 kWh/100 km tijdens een kort demoritje waarin we die ten volle benutten. In de Chill-modus is het mogelijk om tot 19 kWh/100 km te zakken zonder ecorun-records te breken. Dat geeft een actieradius van 500 km in het beste geval, en meer dan 450 km bij dynamisch rijden, maar met inachtneming van de snelheidsbeperkingen. Aan een Tesla V2-supercharger viel het laden enigszins tegen, met een snelheid van 75 kW – Dit is ongebruikelijk voor Tesla. 80% van de beschikbare Superchargers was op dat moment in gebruik. Het merk heeft een indrukwekkend netwerk ontwikkeld met betrouwbare apparatuur. Maar de laadcapaciteit van een elektrische auto, een Tesla of niet, kan nog altijd grillig zijn wanneer hij eenmaal is ingeplugd.

Ford Grand Tourneo Connect 2.0 EcoBlue (2022)

Verdict Tesla Model X Plaid

Los van de relatief nutteloze zonneklepjes en het Yoke-stuur dat volstrekt ongeschikt is op bochtige trajecten, heeft de Tesla Model X Plaid enkele goede argumenten. Zoals het rijplezier en de verbazingwekkende actieradius. Ook is het comfort gegarandeerd in het enorme, zij het middelmatig afgewerkte interieur, dat gedomineerd wordt door technologie en schermen.

Deze auto is compleet waanzinnig door de ongelooflijke sensaties wanneer je alle drie de motoren aanspreekt. Want de Model X Plaid is een SUV met het temperament van een hypercar. Natuurlijk moet je ook niet dromen: op een circuit zullen zijn grootte en gewicht een handicap blijven.

Je moet de Tesla Model X Plaid nemen voor wat hij is: een auto met een sterk karakter, die op een andere manier speels is, schommelend tussen de burgerlijke weelde van een volwassene met een gevestigde status en de rebelse ingesteldheid van een ondeugende puber. Het is duidelijk een auto voor grote kinderen.

Ford Grand Tourneo Connect 2.0 EcoBlue (2022)

 

Verwante testen

In dit artikel : Tesla, Tesla Model x

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker