Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Tesla Model Y RWD (2023) - believe the hype

Geschreven door Laurent Blairon op

De Tesla Model Y is niet alleen Europa’s bestverkochte auto van het moment, maar ook de wereldwijde nummer één. AutoGids doet de test met de instapversie RWD.

42.990 €

Concept Tesla Model Y RWD

Elon Musk lijkt met Tesla goed op weg om de wereld te veroveren. De cijfers staan er, zwart op wit: volgens automotive onderzoeksbureau Jato werden er in het eerste kwartaal van dit jaar wereldwijd niet minder dan 267.171 stuks van de Tesla Model Y verkocht. Daarmee was voor het eerst een elektrische auto de nummer één van de wereld.

En de Tesla Model Y is overal gegeerd, van China (94.469 verkochte exemplaren) over de VS (83.664 stuks) tot Europa (71.114 auto’s). Kortom, nog even en we worden in het straatbeeld platgeslagen met Model Y’s… Zeker omdat dat succes nog wel eens zou kunnen aanhouden, nu het gamma een tijdje geleden werd uitgebreid met een minder dure RWD-variant.

Anders dan bij vele Europese merken krijgt de lagere positionering in het gamma van deze instapper geen visuele vertaling: ten opzichte van de krachtigere (en duurdere) AWD-broertjes zijn er amper uiterlijke verschillen – al betreuren we wel dat je de Tesla Model Y RWD niet kunt bestellen in dat knappe Cherry Red of Quicksilver Grey…

Wij gaan trouwens niet helemaal akkoord met de haters die altijd maar afgeven op de afwerking van Tesla’s...

Ook binnenin is de Tesla Model Y RWD er geen verschil met de andere versies. Wij gaan trouwens niet helemaal akkoord met de haters die altijd maar afgeven op de afwerking van Tesla’s: alles ziet er keurig en strak uit, met houtinzetstukken voor het dashboard die voor de nodige uitstraling zorgen. Oké, vrolijk word je er misschien niet van, maar dat wordt dan weer goedgemaakt door het scherm op de middenconsole, dat naast een echt zenuwcentrum ook een onvervalste eyecatcher is. Het is bovendien een van de aangenaamste en meest uitgekiende interfaces op de markt, zodat je helemaal geen geek hoeft te zijn om er je weg in te vinden: de hele bediening verloopt vloeiend en intuïtief.

Dankzij een wielbasis van 2,89 meter – even lang als een Mercedes E-Klasse – blijft de binnenruimte een van de absolute troeven van de Tesla Model Y. Omdat hij hoger is en voorzien is van een groot panoramadak, voelt het in zijn interieur ook luchtiger dan in een Model 3.

En dan hebben we het nog niet gehad over de koffer. Of beter: koffers, want voorin heeft de Model Y een zogenoemde frunk van 117 liter waarin je de laadkabel(s) kwijt kunt. De eigenlijke bagageruimte achterin is dan weer gigantisch, met maar liefst 854 liter in vijfzitsconfiguratie en 2.040 liter met de rug van de achterbank neergeklapt. Overigens beschikt de Model Y tegenwoordig over een hoedenplank om de inhoud van de koffer aan al te nieuwsgierige blikken te onttrekken. Al merk je aan de wat ongelukkige manier waarop die geïntegreerd werd, wel dat dat kleinood achteraf is ontworpen.

Tesla Model Y RWD

Rijgedrag Tesla Model Y RWD

Met zijn 299 elektrische paarden afkomstig van één motor achterin blijft de Tesla Model Y RWD ondanks zijn gewicht van bijna 2 ton een begenadigd atleet: 0 tot 100 doet hij in 6,9 seconden – even snel als bijvoorbeeld een Ford Puma ST – en zijn topsnelheid bedraagt 217 km/u.

Kortom, ruim voldoende om je bij een stoplichtspurtje al eens te kunnen amuseren. Beter nog, aangezien hij ook nog eens lichter is dan de AWD-versies én zich gedraagt als de achterwielaandrijver die hij is, trakteert de Tesla Model Y RWD je onderweg op hoogstaande dynamische sensaties (merk op dat we de term ‘sportief’ bewust niet in de mond nemen).

Het is alleen spijtig dat zijn stugge schokdemping (gecombineerd met negentienduimvelgen) een beetje de pret komt bederven op een wegdek in slechte staat. Het is mogelijk om het ESP op het verkeerde been te zetten door de achtertrein te bruuskeren en als een malle op het gas te gaan, toch blijft de Tesla Model Y RWD altijd controleerbaar. 

In de praktijk strandden wij, ondanks een schappelijk testverbruik van 14,3 kWh/100 km, op een rijbereik van slechts 370 kilometer.

Natuurlijk zullen de vierwielaangedreven Tesla’s in de winter meer op hun gemak zijn op een gladde ondergrond – een stille wenk voor taxibestuurders en andere veelrijders. Daarenboven is deze Tesla Model Y RWD op dit moment de Tesla met het kleinste rijbereik: na een volledige laadbeurt gaf zijn dashboard 413 kilometer aan… maar in de praktijk strandden wij, ondanks een schappelijk testverbruik van 14,3 kWh/100 km, op slechts 370 kilometer.

Wat natuurlijk nog altijd comfortabel is voor 90 procent van de gebruikers – opnieuw, taxibestuurders en veelrijders zijn beter af met de Long Range. Het DC-snellaadvermogen van deze Tesla Model Y RWD is beperkt tot 170 kW (tegenover 250 voor de andere Model Y’s), maar door de kleinere batterij hoef je uiteindelijk niet langer stil te staan aan een Supercharger.

Tesla’s prijzenbeleid is zowat voor elke markt anders, en ten opzichte van de rest van Europa zijn wij Belgen op dat vlak ietwat benadeeld. De instap-Model Y kost op het moment van schrijven 47.970 euro in ons land, hetzij 2.000 euro meer dan een Model 3 RWD. Gelukkig is deze versie allesbehalve kaalgeplukt: de RWD verliest weliswaar zijn achteruitrijsensoren (de camera blijft wél aanwezig), maar hij behoudt zijn rijhulpsystemen. Of toch de voornaamste – lees: de basis-Autopilot-functies, zoals een adaptieve cruisecontrol, een spoorassistent, een noodremhulp, enzovoort). Eveneens nog altijd inbegrepen is de uitstekende audio-installatie.

Voor de volledigheid vermelden we nog dat Tesla op deze Model Y een algemene waarborg biedt van 4 jaar of 80.000 kilometer (8 jaar of 160.000 kilometer op de batterij). En een doorslaggevend argument: wie vandaag zijn Model Y RWD bestelt, krijgt die al ten laatste in augustus geleverd. 

Tesla Model Y RWD

Verdict Tesla Model Y RWD

Ook in zijn RWD-basisversie blijft de Tesla Model Y een uitstekende en aanbevelenswaardige EV. Deze cross-over heeft zijn succes zeker niet gestolen: los van zijn natuurlijke aantrekkingskracht is hij ook nog eens gunstiger geprijsd dan de meeste van zijn concurrenten.

Voor de Belgische (zakelijke) klant is deze Tesla Model Y RWD een meer dan interessant en zelfs bijzonder rationeel aanbod: hij rijdt levendig, is praktisch en erg goed uitgerust en bovenal bijzonder trendy – ook al dreigt hij door zijn succes in de banaliteit te vervallen. In elk geval lijkt het een zekerheid dat het aantal Model Y’s op onze wegen in de toekomst alleen nog maar gaat toenemen.

Verwante testen

In dit artikel : Tesla, Tesla Model y

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker