Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Vergelijkende test / Audi A7 Sportback 3.0 TDI 313, BMW 640d GranCoupé, Mercedes CLS 350 CDI en Porsche Panamera Diesel : Grote sier

Met hun gestrekte lijnen willen de Audi A7 Sportback, de BMW 6-Reeks Gran Coupé, de Mercedes CLS en de Porsche Panamera zich profileren als een elegant - en dynamisch - alternatief voor de klassieke limousines.

Audi A7 Sportback 3.0 TDI 313, BMW 640d GranCoupé, Mercedes CLS 350 CDI en Porsche Panamera Diesel : Grote sier #1

Overzicht :

De coupé-berline is als genre opnieuw boven water gekomen in 2004, toen de sculpturale Mercedes CLS werd gelanceerd. Stuttgart deinsde er niet voor terug om het geestelijke vaderschap van deze ‘nieuwe’ stijl op te eisen, al was dat zonder rekening te houden met de grote Amerikaanse coupés uit de jaren vijftig en zestig of de in 1962 gelanceerde Rover P5 Coupé. Maar goed, het is algemeen geweten dat marketingafdelingen een nogal kort geheugen hebben... De herontdekking van deze esthetische architectuur is echter vooral een goed instrument gebleken om het segment van de traditionele berlines op te frissen, dat de jongste jaren rake klappen heeft gekregen.

In ieder geval heeft het coupéachtige concept zo goed gewerkt dat het zelfs werd toegepast in categorieën waarvan gedacht werd dat ze onveranderlijk waren, zoals dat van de SUV’s (getuige de BMW X6, Range Rover Evoque of Mini Paceman) of dat van de topklasseberlines. In dat laatste segment dook als eerste de Porsche Panamera op – een vijfdeurs – die nu weerwerk krijgt van de BMW 6-Reeks Gran Coupé. In tegenstelling tot de Audi A7 Sportback of de Mercedes CLS is de Beier namelijk verwant met een model uit een hogere categorie – in casu de 7-Reeks – waardoor hij volgens BMW een prijskaartje kan verantwoorden dat vergelijkbaar is met dat van de Porsche.

Strikt genomen is dat natuurlijk niet gelogen, maar misschien is het toch wat overdreven, aangezien de Gran Coupé zijn platform vooral deelt met de 5-Reeks (zelf afgeleid van de 7-Reeks), inclusief wielbasis (2,97 meter) en achteroverhang (101 centimeter). Het enige verschil voor deze vierdeurs- 6-Reeks zit hem dus in de vooroverhang, die werd overgenomen van de 6-Reeks Coupé en 11 centimeter langer is dan die van de 5-Reeks. BMW kan het draaien of keren zoals het wil: er loopt niet veel meer adellijk bloed door de hydraulische circuits van de Gran Coupé dan door die van de Audi A7 Sportback (afgeleid van de A6) of Mercedes CLS (gebaseerd op de E-Klasse).

Geschreven door op