Overzicht :
Niet dat we de basis van ons onderwijssysteem onderuit willen halen, maar toch: waarom mogen we eigenlijk geen appelen met peren vergelijken? Want los van de traditionele meerkampen in de gespecialiseerde pers twijfelen autokopers niet altijd tussen modellen die op papier elkaars concurrenten zijn. Jonge gezinnen baseren zich bij hun keuze voor een nieuwe gezinswagen op een paar fundamentele criteria, zoals een maximumbudget en een aantal praktische vereisten, maar de verpakking ligt vaak nog niet vast. En de eindbeslissing is des te moeilijker doordat het aantal subsegmenten maar blijft toenemen.
Als we dan eens kijken naar een break, een eenvolumer en een SUV uit hetzelfde segment, welke van die drie koetswerkvormen met ‘volumeroeping’ voldoet dan het best aan de noden van een gezin? We onderzoeken de zaak met drie kemphanen die kunnen worden gezien als alternatieven voor elkaar én als kenmerkende vertegenwoordigers van hun genre: de Peugeot 308 SW, de Citroën C4 Picasso en de Mitsubishi ASX.
Eerste vaststelling: hoewel ze in theorie alle drie in het C-segment horen, vertonen onze rivalen sterk afwijkende afmetingen, elk in een andere richting. Zo is de Peugeot 308 SW de langste (4,58 meter tegenover 4,43 meter voor de Citroën C4 Picasso en 4,29 meter voor de Mitsubishi ASX). De break is dan ook liefst 33 centimeter langer dan de 308 berline. De C4 Picasso heeft dan weer de breedste schouders van het stel (1,82 meter, tegenover 1,80 meter voor de 308 SW en 1,77 meter voor de ASX). De SUV van zijn kant heeft het hoogste dak (1,62 meter, tegenover 1,61 meter voor de Citroën en 1,47 meter voor de Peugeot), en, uiteraard, de grootste bodemvrijheid (17 centimeter). Handig voor wanneer je de kinderen naar een kamp wil brengen…
In dit artikel : Citroën, Citroën C4 Picasso , Mitsubishi, Mitsubishi ASX , Peugeot, Peugeot 308

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum