Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Vergelijkende test / Citroën C4 Picasso 1.6 HDi 110, Ford C-Max 1.6 TDCi 115, Peugeot 5008 1.6 HDi 110, Renault Scénic 1.5 dCi 110 & Volkswagen Touran 1.6 TDI 105 : Gezocht: Polyvalente ruimte

Geschreven door Cedric Derese op

Compacte eenvolumers zijn zowel bij ouders als bij kinderen populair, maar de concurrentie is niet mals. Wie verdient tegenwoordig de titel van meest veelzijdige in dit segment?

Als we al een voorwendsel nodig hadden om nog eens een stand van zaken op te maken in de categorie van de compacte eenvolumers, dan is de nieuwe C-Max ons alibi. De jongste eenvolumer van Ford, die sinds kort uit de fabriek van het Spaanse Valencia komt gerold, maakt zijn opwachting met enkele nieuwe argumenten. Te beginnen met zijn twee onderstelafmetingen: kort (met een wielbasis van 2,65 meter) of lang (met een wielbasis van 2,79 meter), met in dat laatste geval de mogelijkheid om zeven inzittenden te vervoeren.

Voor deze meerkamp houden we het bij de ‘kleine’ C-Max (de vijfzitter dus) zoals we hem zouden kunnen noemen naar analogie van de Grand C-Max, waarvan we u een gedetailleerde wegtest voorschotelden in AG 809. Aangezien het een bij ons erg populaire verhouding cilinderinhoud-vermogen is, hebben we geopteerd voor de 1.6 TDCi 115, de krachtigste diesel die op dit moment beschikbaar is voor de Ford (in afwachting van de nakende komst van de 2.0 TDCi). Als pioniers van het gezinsvervoer binnen een compact eenvolumekoetswerk konden de Citroën Picasso (Xsara Picasso vanaf 2000, C4 Picasso sinds 2006) en de Renault (Mégane) Scénic (sinds 1996) natuurlijk niet ontbreken. Ook zij maken hier hun opwachting in hun korte versies (met vijf plaatsen): de Renault met zijn 1.5 dCi 110, de Citroën jammer genoeg met een 1.6 HDi 110 (Euro 4 en met vijfversnellingsbak) die in 2011 niet meer verkrijgbaar zal zijn (zie verder). Net als de C-Max zijn ook de C4 Picasso en de Scénic verkrijgbaar met verlengde wielbasis (ze heten dan Grand C4 Picasso en Grand Scénic), al dan niet uitgerust met twee extra plaatsen.

“Eerst observeren, dan pas reageren” is wellicht het devies geweest van Peugeot, dat zijn 5008 pas laat (eind 2009) op de markt heeft losgelaten, waardoor het de eerste generatie Franse eenvolumers natuurlijk vrij spel heeft gelaten om kleine en middelgrote gezinnen aan te spreken – en aan zich te binden. Voor deze confrontatie hebben we ook de 5008 gekozen met zijn 1.6 HDi, die in dit geval echter al wel van de jongste generatie is (Euro 5) en bijgevolg gekoppeld is aan een manuele zesversnellingsbak.

En dan was er nog de Volkswagen Touran, waarvan de eerste generatie net als die van de C-Max (toen nog ‘Focus C-Max’) dateert van 2003. De Duitse eenvolumer, die onlangs opgefrist werd, heeft nu recht op een 1.6 TDI die hem perfect doet passen in deze vergelijkende wegtest. Hij maakt hier zijn opwachting in zijn zuinige versie Blue- Motion Technology, dat wil zeggen uitgerust met een specifieke versnellingsbak en een stop-startsysteem. Ten slotte vermelden we nog dat de Touran en de 5008 ondanks het ontbreken van een versie met lange wielbasis allebei extra plaatsen in de koffer kunnen krijgen en dus tot zeven inzittenden kunnen vervoeren.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars