Overzicht :
De legendarische Alpine is terug van weggeweest! Maar zijn wedergeboorte heeft aan een zijden draadje gehangen… Aan de basis lag de ambitie van één man: Carlos Tavares, indertijd de rechterhand van Carlos Ghosn binnen de Alliantie Renault-Nissan, autosportfan en gelegenheidscoureur, maar vooral een groot bewonderaar van Jean Rédelé, de oprichter van Alpine, en zijn legendarische auto’s. Toen Tavares zag hoe het befaamde blazoen stof lag te vergaren in de catacomben van de groep (Alpine werd in 1973 overgenomen door Renault), maakte hij er een erezaak van om het weer op te poetsen. Een duur project, waarvoor een partner gevonden moest worden om de kosten te delen. Eind 2012 kondigde Tavares dan ook een akkoord aan met Caterham om een gemeenschappelijk model te ontwikkelen.
In de lente van 2014 was de verstandhouding tussen de twee partners echter al zoek en besloten beide partijen weer hun eigen weg te gaan. In diezelfde periode verliet Tavares dan ook nog eens onverwacht Renault om de leiding van de PSA-groep over te nemen, daarbij het embryonale Alpine-project aan zijn lot overlatend. Maar tegen alle verwachtingen in bleef Renault er toch mee doorgaan. Op basis van interessante commerciële perspectieven werd de ontwikkeling van de auto overgeheveld naar Frankrijk en de taakverdeling helemaal herzien. Vandaar dat we tot 2018 moesten wachten op deze nieuwe A110, die initieel was aangekondigd voor... 2016. Maar u weet wat ze zeggen: beter laat dan nooit.
In dit artikel : Alpine, Alpine A110

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum