Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Dossier / Wat is het echte rijbereik van de elektrische VW ID.Buzz?

Geschreven door Klaas Janssens op 03-04-2023

Het theoretische rijbereik van de Volkswagen ID.Buzz bedraagt 402 kilometer. Maar hoe ver geraakt deze elektrische auto echt op een batterijlading? AutoGids doet de test.

Het gemiddelde verbruik van een elektrische auto is erg afhankelijk van de temperatuur, van het gereden traject en van de rijstijl van de bestuurder. Het rijbereik kan dan ook sterk verschillen van seizoen tot seizoen, van rit tot rit en van persoon tot persoon.

Bij de detailtests van AutoGids proberen we de invloed van die externe factoren te kanaliseren om tot een zo objectief mogelijk resultaat te komen. Wat levert dat op bij de VW ID.Buzz, de elektrische monovolume van Volkswagen?

Testwagen VW ID.Buzz

Testomstandigheden VW ID.Buzz

  • Aantal testkilometer: 988 km
  • Weer: winter, koud en nat (6° C)
  • Testrijder: Steven Appelmans

Theoretisch verbruik en rijbereik (WLTP) VW ID.Buzz

  • Elektrisch verbruik: 21,7 kWh/100 km
  • Rijbereik: 402 km

Getest verbruik en rijbereik VW ID.Buzz

  • Testverbruik: 26,7 kWh/100 km
  • Effectief rijbereik: 290 km
  • Test- versus normverbruik: 72%

Conclusie VW ID.Buzz

Voor het gemiddelde testverbruik van 26,7 kWh per 100 kilometer gelden er geen verzachtende omstandigheden: dat is simpelweg te veel. Akkoord, de klimatologische condities waren niet optimaal. Bovendien heeft de elektrische VW zijn aerodynamica, zijn omvang en zijn gewicht tegen.

En met een effectief rijbereik van 290 kilometer houdt de Volkswagen ID.Buzz toch 72% van de beloofde range over. Maar van een elektrische auto met een batterij van 77 kWh verwacht je gewoon dat hij verder geraakt tussen twee laadbeurten. Ook als je met je gezin en hun bagage onderweg bent op de snelweg, waar je met een verbruik van 30 kWh per 100 km en meer flirt.

Nu komt de VW ID.Buzz wel met een maximaal laadvermogen van 170 kW (gelijkstroom), waardoor een half uur snelladen volstaat om het accupakket naar 80% van zijn maximumcapaciteit te brengen. We vinden het ook jammer dat Volkswagen de laadpoort van het elektrische busje niet onder het gigantische VW-logo op de neus ondergebracht heeft. Dat had naast cooler ook praktischer geweest.

Aandrijfgeheel VW ID.Buzz

  • Elektromotor: synchroon met permanente magneet (achterwielaandrijving)
  • Vermogen: 150 kW/204 pk
  • Koppel: 310 Nm

Koetswerk VW ID.Buzz

  • Luchtweerstand: 0,29
  • Gewicht: 2.545 kilogram
  • Banden (voor/achter): 235/40 R21 + 265/40 R21 (Hankook Ventus S1 Evo)

Batterij en laadkenmerken VW ID.Buzz

  • Batterij: lithium-ion
  • Capaciteit: 77 kWh (nuttig)
  • Spanning: 350 V
  • Vermogen geïntegreerde lader: 11 kW (3-fasig)
  • Maximaal laadvermogen: 170 kW (gelijkstroom)

Foto: Jeroen Peeters 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten