Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Facelift / Officieel: facelift voor Alfa Romeo Giulia en Stelvio

Geschreven door Kevin Kersemans op 27-10-2022

Na respectievelijk 7 en 6 jaar krijgen de Alfa Romeo Giulia en Stelvio eindelijk een echte facelift. Uiterlijk sluiten beide modellen iets meer aan bij de Tonale, maar ook technologisch worden ze bijgespijkerd. Verder worden ook de uitvoeringen afgestemd op die van de Tonale.

Zowel de Alfa Romeo Giulia als de Stelvio hadden enkele jaren na hun lancering al eens recht op een update, maar die bestond louter uit een verbetering van de kwaliteitsindruk en de connectiviteit en een uitbreiding van de rijhulpsystemen om de grote middenklasser en de middelgrote SUV dichter bij het niveau van de concurrentie te brengen.

LEES OOK Detailtest Alfa Romeo Tonale

Uiterlijk zien beide Alfa's er op enkele piepkleine details echter nog altijd hetzelfde uit, maar daar komt verandering in voor modeljaar 2023. Zowel de Giulia als de Stelvio krijgt immers een facelift die naam waardig, die hen vooral visueel wat meer doet aansluiten bij hun recentere broertje, de Tonale.

Adaptieve matrix-ledkoplampen

De Alfa Giulia en Stelvio moeten zowat de laatste modellen in hun respectieve segment zijn die in het donker de weg nog verlichten met xenonkoplampen. De nakende facelift maakt daar een einde aan, want in beide gevallen doen ein-de-lijk full led-koplampen hun intrede.

Adaptieve matrix-ledexemplaren die geacht worden tegenliggers niet te verblinden, zich aanpassen aan de lichtomstandigheden en een kleine "Welcome and Goodbye"-lichtshow kunnen geven wanneer de auto wordt ont- of vergrendeld. Overigens zijn de richtingaanwijzers voortaan ook 'dynamisch'.

Frisse look

Hoewel de lichtblokken op zich de vorm van de oude behouden, doen de nieuwe exemplaren de Giulia en de Stelvio er in één keer wel een pak moderner uitzien. Dat is mede te danken aan de nieuwe dagrijlichten, met hun 3+3-opstelling zoals bij de Tonale.

Voor de rest zijn de uiterlijke wijzigingen beperkt. Alfa Romeo wijst nog wel op een nieuwe afwerking voor de horizontale luchtroosters aan weerszijden van de voorbumper, maar je moet al goed kijken om het verschil te zien – het meest opvallende is in feite het verdwijnen van de mistkoplampen, die overbodig zijn geworden door de nieuwe full led-koplampen.

De bumpers zelf lijken onaangeroerd, wat zeldzaam is bij facelifts. Een gebrek aan inspiratie of vonden de Italianen dat het oorspronkelijke design nog voldoende fris was? Of laten we het houden op tijdloos. Wel werd nog gesleuteld aan de lay-out van de achterlichten, die in het geval van de Stelvio een donkere tint en een glanzend zwarte afwerking krijgen.

Digitaal

Ook binnenin maken de Giulia en de Stelvio een flinke inhaalbeweging, door hun analoge tellers met daartussenin een scherm te vervangen door een volledig digitaal instrumentenpaneel van 12,3 duim dat gepersonaliseerd kan worden via drie modi: Evolved (de 'standaardweergave'), Relax (waarbij enkel essentiële info wordt getoond) en Heritage (geïnspireerd op iconische modellen van het merk uit de jaren 60 en 70).

Ook qua connectiviteit nemen de Giulia en Stelvio zaken over van de Tonale, zoals de uitgebreide Alfa Connect Services of over-the-air-updates, maar ook het NFT-certificaat, zeg maar een digitaal en onvervalsbaar onderhoudsboekje dat de restwaarde ten goede moet komen.

Geen plug-inhybride

Op mechanisch vlak valt er weinig nieuws te melden. Wie een plug-inhybrideversie van de Giulia en de Stelvio had verwacht, naar het voorbeeld van de Tonale, is eraan voor de moeite, want op motorvlak verandert er weinig, behalve dan dat er wordt gesnoeid in het aanbod. De benzineversie met 200 pk en de diesel met 190 pk verdwijnen. Blijven dus over de tweeliter op benzine met 280 pk en de 2.2-diesel met 160 of 210 pk, waarbij de  basisdiesel enkel de achterwielen aandrijft en de rest over vierwielaandrijving beschikt (Q4).

LEES OOK Alfa Romeo toont nieuwe sportwagen in 2023

De Veloce-uitvoeringen kunnen daarbij rekenen op een mechanisch sperdifferentieel (zowel in combinatie met achterwiel- als met vierwielaandrijving). Ook de algemeen bejubelde Quadrifoglio-uitvoeringen blijven tot nader order bestaan, maar die hebben voorlopig nog geen recht op de wijzigingen van de rest van het gamma.

Facelift: Alfa Romeo Giulia (2023)

Speciale reeks

Naast de klassieke versies Super, Sprint, Ti en Veloce, zal van de gefacelifte Giulia en Stelvio ook een speciale reeks worden aangeboden die Competizione werd gedoopt. Op het programma geen extra vermogen zoals die benaming bij de concurrentie zou doen vermoeden, maar wel een exclusieve matte koetswerkkleur (Moon Light) in combinatie met rode remklauwen en de nodige badges. Wel beschikt de op de Veloce gebaseerde Competizione standaard over de Alfa Active Suspension.

Prijzen voor de 2023 Alfa Romeo Giulia en Alfa Romeo Stelvio zijn nog niet bekend, maar de eerste exemplaren zouden moeten worden geleverd in februari 2023.

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten