Samenvatting 2026 Dacia Sandero en Jogger
- Nieuwe lichtblokken en Starkle-afwerking koetswerk
- Opgewaardeerd interieur met beter infotainment
- Hybrid 145 wordt Hybrid 155, ook beschikbaar Sandero
- Eco-G 100 wordt Eco-G 120, grotere lpg-tanks
Sinds 2017 zijn de Sandero en zijn stoere Stepway-afgeleide de absolute nummer één bij de particuliere kopers in Europa. In 2024 was het model zelfs de meest verkochte auto op ons continent tout court, met meer dan 309.000 stuks. De met de Sandero verwante Jogger is dan weer de Dacia voor gezinnen die niet per se een SUV willen. Voor 2026 ondergaan beide modellen een facelift die een reeks gerichte evoluties omvat.

Strakkere blik
Uiterlijk zijn de gefacelifte Sandero, Sandero Stepway en Jogger herkenbaar aan hun nieuwe leddagrijlichten in de vorm van een omgekeerde T (dat motief keert ook terug op de vorm van de verluchtingsroosters in het interieur), hun andere radiatorrooster en hun achterlichten met gepixeliseerde leds.

Het gebruik van Starkle, dat ietwat ongepolijst ogende materiaal gemaakt van gerecycleerd kunststof dat we kennen van de Duster en de Bigster, draagt voortaan ook hier bij tot de stoere outdoorlook.
Opgewaardeerd interieur
Ook het interieur evolueert: nieuwe stoffen met een hogere resistentie, een verbeterde ergonomie, een ander stuurwiel, een met kleurrijke stoffen overtrokken dashboard en het slimme YouClip-systeem om accessoires en opbergtassen aan op te hangen.

Qua multimedia is voortaan een 10,1 duim groot scherm verkrijgbaar, met online verbonden navigatie en draadloze compatibiliteit met Apple CarPlay en Android Auto. Ook digitale tellers en een inductielader voor smartphones doen hun intrede, net als een 360-gradencamera en alle rijhulpsystemen om aan de jongste Europese normen te voldoen. Op de topversies zijn de spiegels voortaan elektrisch inklapbaar.
Nieuwe motoren
Onder de motorkap ruilt de Jogger zijn Hybrid 145 in voor de nieuwe Hybrid 155-variant die we al kennen uit de Bigster, waarbij een krachtiger 1.8 op benzine de 1.6 vervangt. Dacia claimt dat dit aandrijfgeheel in de stad tot 80 procent van de tijd in elektrische modus kan werken. Vanaf eind 2026 krijgen ook de Sandero en Sandero Stepway voor het eerste deze full hybrid-uitvoering, wat er meteen de krachtigste Sandero ooit van zal maken.

De andere grote primeur voor 2026 is de nieuwe instapmotor: de Eco-G 100, die zowel op benzine als lpg kan werken, wordt ingeruild voor een Eco-G 120, op basis van de 1,2-liter-driecilinder die zopas werd voorgesteld in de nieuwe Renault Clio. Bovendien is die bifuel-variant voor het eerst ook leverbaar met de gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling.
Grotere lpg-reservoirs
De lpg-reservoirs werden daarbij ook een maatje groter: 49,6 liter in plaats van 40 liter voor de Sandero en Sandero Stepway, en 48,8 in plaats van 40 liter voor de Sandero. Daarmee neemt het rijbereik op lpg met 20 procent toe, en haalt de Sandero Eco-G nu 1.590 kilometer met alle tanks gevuld.

Bij de gewone verbrandingsmotoren blijft alles min of meer bij het oude: het Sandero-gamma begint nog altijd bij de SCE 65 met zijn atmosferische eenliter. Daarboven is de drukgevoede Tce-versie voortaan echter 100 pk sterk in plaats van 90. De Sandero Stepway en de Jogger houden vast aan de 110 pk-variant van datzelfde blok.
Gerichte aanpassingen dus, die echter niets veranderen aan het DNA van het merk, waarin eenvoud, functionaliteit en scherpe prijzen nog altijd centraal staan. Die laatste zijn nog niet bekendgemaakt, maar volgen binnenkort en zouden volgens het merk “typisch Dacia” blijven.