Samenvatting Alfa Romeo Tonale (facelift 2026)
- Bescheiden facelift, nummerplaat hangt nu centraal
- Sterkere Mild Hybrid, minder sterke Plug-in
- Onderstel krijgt grotere spoorbreedte
Je herkent de facelift van de Tonale het snelst aan de nieuwe plaatsing van de nummerplaat. Die hangt niet langer aan de linkerkant van de voorbumper, maar centraal. Verder blijven de verschillen aan de voorzijde beperkt tot een ander rooster en een subtiel herwerkte voorbumper. Ah ja, de Alfa-badge is voortaan kleurloos ook. Niets wereldschokkends, dus.

Verbeterd weggedrag
Ook binnenin verandert er nauwelijks iets. Je kan de facelift van de Tonale bestellen met een aangepaste interieuraankleding met nieuwe kleurencombinaties, verder houdt Alfa Romeo het bij een nieuwe bediening voor de automatische versnellingsbak: geen klassieke pook meer, maar een wat modernere draaitoets.

Om het weggedrag te verbeteren neemt de spoorbreedte van de Tonale enigszins toe, het motorenpalet bestaat nog steeds uit een zelfontbrander, een mildhybride turbobenzine en een plug-inhybride topversie. De 1,6 liter-dieselmotor blijft 130 pk sterk, de 1,5 liter-Ibrida ziet zijn vermogen stijgen van 160 naar 175 pk, en de stekkervariant verzamelt nu nog 270 in de plaats van 280 pk - een reductie die Alfa Romeo op het conto van de striktere Euro 6E Bis-normering schrijft.
De Alfa Romeo Tonale kan er weer even tegen, al zal vooral de nieuwe prijszetting bepalen hoeveel zieltjes de Italiaanse SUV in de nabije toekomt zal gaan winnen.