Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Audi A1 Sportback 30 TFSI : Groter, moderner en... duurder

Geschreven door Pascal Binon op

Virieler, ernstiger, ruimer en rijper: de nieuwe A1 Sportback tilt het instapmodel van Audi naar een hoger niveau. Maar voor niets gaat de zon op: ook de prijs ging de hoogte in.

25.670 €
  • Score redactie 15.12 /20

Net als zijn voorganger rust de Audi A1 op een (nieuw) platform dat hij deelt met neven bij Seat, Skoda en Volkswagen: het MQB A0-platform. Maar aangezien hij voortaan enkel nog als vijfdeursmodel bestaat, eigent hij zich standaard het suffix ‘Sportback’ toe en is hij logischerwijze iets groter dan zijn voorganger. Naast zijn gestrektere lijnen vallen echter vooral zijn sterk gewijzigde proporties op: ze geven de A1 een veel dynamischer uitzicht en doen hem stabieler rijden. Kortom: terwijl de originele A1 met zijn sympathieke ronde snoet bijna een speeltje leek, oogt het nieuwe model veel ernstiger – hij had zelfs A2 kunnen heten... 

Nu de A1 Sportback zich op een hoger niveau positioneert, heeft hij nog maar weinig rivalen. We denken in de eerste plaats aan de vijfdeurs-Mini, die in dezelfde klantenvijver vist, maar diens motorgamma is niet helemaal afgestemd op dat van de A1, zeker niet in het geval van deze 30 TFSI-versie met 116 pk: bij Mini levert de One 102 pk en de Cooper 136 pk. De grootste concurrenten voor deze Audi komen wellicht dan ook uit de Volkswagen-groep zelf, al wordt dat ten stelligste ontkend door de marketingexperts, die opwerpen dat elk merk een andere positionering heeft, waardoor kannibalisme wordt uitgesloten. Toch zijn we van mening dat de nakende lancering van de Skoda Scala hen wel eens ongelijk zou kunnen geven: die laatste mag dan al 30 centimeter langer zijn, hij is ook stuk minder duur en kan schermen met een bijzonder geslaagde lijn, een ruimer interieur en dezelfde techniek (plus een dieselmotor, die bij Audi niet wordt aangeboden).

  • Aangename motor
  • Afstelling S-Tronic-versnellingsbak
  • Algemeen comfort (schokdemping, geluiddemping)
  • Efficiënt en gezond weggedrag
  • Interieur- en kofferruimte t.o.v. voorganger
  • Erg hoge prijs
  • Karige standaarduitrusting
  • Aanwezigheid van harde plastics
  • Niet bijzonder laag verbruik
  • Complex optiebeleid

In dit artikel : Audi, Audi A1

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker