Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Vergelijkende test / Audi A6 2.0 TDI 177, BMW 518d en Mercedes E 200 CDI : Fleetlievelingen

Geschreven door Tony Verhelle op

BMW breidt zijn 5-Reeks-gamma uit met de 518d, een instapdieselversie bedoeld voor VAA-plichtigen die een kleinere auto niet zien zitten. Daarmee volgen de Beiers het voorbeeld van aartsrivalen Audi en Mercedes.

Als gevolg van de huidige berekeningsmethode van het befaamde Voordeel van Alle Aard (VAA) zijn er zakelijke rijders die het een segment lager gaan zoeken en een compacter model kiezen. Anderen zullen liever hetzelfde formaat van auto behouden door in te boeten aan prestaties. Je hoeft inderdaad geen accountant te zijn om te begrijpen hoe je de impact van het VAA op je portefeuille kunt verminderen. Dat bedrag wordt namelijk berekend op de CO2- normuitstoot en op de prijs van de auto in kwestie, opties inbegrepen. Het komt er dan ook op aan om een van die waarden, zo niet allebei, te verminderen.

In het geval van deze Driekamp kun je echter niet op beide vlakken winnen. De instapdieselversies (136/143 pk) van onze drie concurrenten blijken officieel niet minder te verbruiken en dus ook niet minder CO2 uit te stoten dan de krachtiger versies waarvan ze zijn afgeleid. De BMW 518d blijft net als de 520d gehomologeerd met 119 g/km, de Audi A6 2.0 TDI 136 met 129 g/km, evenveel als de 2.0 TDI 163/177. De Mercedes E 200 CDI blijkt zelfs iets meer te verstoken dan de 220 CDI, aangezien zijn CO2- normuitstoot 2 grammetjes hoger ligt (125 g/km). Maar geen paniek: er is nog altijd dat andere criterium, de prijs. En het goede nieuws is dat die in alle drie de gevallen een stuk lager ligt.

Mercedes gaat daarin het verst, door het prijskaartje van de 220 CDI met meer dan 3.500 euro (3.630 om precies te zijn) terug te schroeven voor de 200 CDI. Met zijn nieuwe 518d gaat BMW dezelfde weg op, door de prijs van de 520d met 3.350 euro te verlagen. Ten slotte is er Audi, dat het houdt bij ongeveer de helft van dat bedrag: het prijsverschil tussen de A6 2.0 TDI met 163 en met 136 pk bedraagt slechts 1.570 euro. Maar doordat zijn prijszetting sowieso minder hoog is, blijft de Audi toch de meest betaalbare van het Duitse trio. Alles bij elkaar lijkt de BMW 518d door zijn lagere CO2-normuitstoot echter het interessantst voor de professionele klant, met een VAA ten laste van de werknemer – berekend op de basisprijs, zonder opties – van 2.671 euro per jaar, tegenover 2.830 euro voor de Audi A6 2.0 TDI 136 en 2.892 euro voor de E 200 CDI.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker