Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / BMW 5-Reeks Gran Turismo

Geschreven door Olivier Duquesne op

Zonder de auto opnieuw te willen uitvinden biedt de BMW 5-Reeks Gran Turismo een totaal nieuwe visie op de reisberline door dynamiek, comfort en praktische aspecten met elkaar te mengen.

Prijs
NB

De 5-Reeks Gran Turismo staat op het platform en de ophanging van de (korte) 7-Reeks. Maar het verschil is wel dat deze 5-Reeks Gran Turismo de keuze laat tussen vier of vijf deuren, door een kofferklep die op twee manieren kan worden geopend. Omdat achterin, gescheiden door een imposante middenconsole die dienstdoet als armsteun en als opbergcompartiment, twee aparte stoelen staan die over een afstand van 10 centimeter onafhankelijk van elkaar kunnen worden verschoven (en elk een rugleuning met verstelbare hellingshoek hebben), varieert het minimumvolume van de koff er tussen 440 en 590 afhankelijk van de positie van de achterstoelen. Met de stoelen neergeklapt groeit het laadvolume van de GT tot 1.700 liter, wat 40 liter meer is dan een 5-Reeks Touring. De bestuurder zit iets hoger dan gewoonlijk en heeft ook in de hoogte wat meer plaats dan gemiddeld, zonder dat dit daarom zo uitgesproken is als in een SUV. De rijhouding is ideaal, en nu het iDrive is vereenvoudigd met een directe toegang tot de hoofdmenu's, is de ergonomie goed. Onze testauto's waren uitgerust met het optionele Integral Active Steering (1.935 euro). In combinatie met het standaard Dynamic Driving Control, dat het mogelijk maakt om te kiezen tussen verschillende chassisafstellingen (Comfort, Normal, Sport, Sport+), maken deze systemen van de Gran Turismo een levendig rijdende auto, ondanks zijn niet te verwaarlozen leeggewicht van ongeveer twee ton. En dat alles combineert hij met een werkingscomfort en -stilte van de bovenste plank.

BMW biedt voortaan een alternatief voor wie afkerig is van SUV's en breaks: de 5-Reeks Gran Turismo. Een grote koffer, een goede moduleerbaarheid, een ruim interieur (voor vier), comfort en rijdynamiek worden verenigd in een auto die verschillende segmenten met elkaar kruist. Tussen de verouderende 5-Reeks Touring en de nieuwe 7-Reeks moet hij zeker zijn plaats weten te veroveren.

U kunt de Eerste Test van de BMW 5-Reeks Gran Turismo nalezen in AutoGids 781 van 30/9/2009.

In dit artikel : BMW, BMW 5 Reeks

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker