Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / DS 9 E-Tense 4x4 360 (2022) - valse bescheidenheid

Geschreven door Laurent Blairon op

De plug-inhybride DS 9 E-Tense is er ook vierwielaangedreven 360, aangedreven door de krachtige aandrijflijn van de Peugeot 508 PSE. Maar zorgt dat ook voor een sportieve inborst? AutoGids doet de test.

Prijs
NB

Concept

Net zoals de minder krachtige versie werd de DS 9 4x4 360 geboren in China, maar hij passeert wel langs de fabriek in het Franse Poissy. Daar krijgt het onderstel een speciale behandeling van DS Performance, wat resulteert in specifieke schokdempers en veren, stabilistorstangen en draagarmen, ophangingsrubbers en remmen. De DS 9 E-Tense 4x4 360 staat bovendien op 20-duimsvelgen van het type "Munich". Zou dat een knipoog naar BMW zijn?

De plug-inhybride aandrijflijn waarop de DS 9 E-Tense 4x4 360 vertrouwt, is die van de Peugeot 508 PSE. Het gaat om een 1,6 liter-turbobenzine die de hulp krijgt van twee elektromotoren, goed voor een syteemvermogen van 360 pk en voor een gecombineerd maximumkoppel van 510 Nm. En dat volstaat om deze DS 9 in 5,6 seconden van 0 naar 100 km/u te jagen.

De DS 9 E-Tense 4x4 360 krijgt wel een andere batterij dan de Peugeot 508 PSE. Het accupakket heeft een capaciteit van 11,9 kWh en pronkt met een opgewaardeerde remenergierecuperatie, dat profiteert van de knowhow die DS Performance opdeed in het elektrische Formule E-kampioenschap.

 2022 DS 9 E-Tense 360

Rijgedrag

De DS 9 E-Tense 4x4 360 voelt een stuk strakker aan dankzij het bredere spoor van de verlaagde sportophanging en dankzij de scherper afgestelde stuurinrichting die ervoor zorgt dat de onderstelmodificaties optimaal renderen. Het plug-inhybride aandrijfgeheel duwt het totaalgewicht van deze DS 9 naar 1,9 ton, toch snijdt de E-Tense 360 precies en stabiel door de bocht. Door de wat langere wielbasis en de minder extreme kalibratie van de verschillende componenten voelt het wat afstandelijker aan dat in een Peugeot 508 PSE, maar op de dynamische efficiëntie valt bijzonder weinig aan te merken. Met een pluim voor de vierwielaandrijving en de zich aan het asfalt hechtende Michelins Pilot Sport 4S.

Dat dynamische rijgedrag verpakt de DS 9 E-Tense 4x4 360 in flink wat comfort, met de sportieve settings die vooral gericht zijn op snelle, maar rustige reizen - zoals een TGV. De vier inzittenden zitten prinsheerlijk en genieten van verwarmde, gekoelde of gemasseerde billen en rug. Het dashboard oogt netjes, met die speciale DS-designtaal die beduidend frivoler oogt dan de strakke interieurs van de Duitse concurrentie. NIet ieders meug, toch verdient de aanpak aanmoediging. De plug-inhybride aandrijflijn staat de kofferruimte niet in de weg, ondanks de elektromotoren en het accupakket bedraagt het volume toch 510 liter.

 2022 DS 9 E-Tense 360

Verdict

De DS 9 E-Tense 4x4 360 overtuigt met zijn verrassend dynamische chassis, zijn elegante verschijning en zijn vorstelijke uitrusting. Maar je moet wel een beetje een liefhebber van dit soort wagens zijn, want 65.000 euro is veel voor een auto die het wil opnemen tegen de Audi A6, BMW 5 Reeks en de Mercedes E-Klasse.

 

  • Aangename power
  • Presidentieel comfort
  • Chassisfinesse
  • Versnellingsbak kan niet overtuigen
  • Kleine batterij
  • Te eigenzinnige positionering?

Verwante testen

In dit artikel : DS, DS DS 9

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker