Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Green NCAP - 6 auto's getest in oktober 2022

Geschreven door Frédéric Kevers op 27-10-2022

Green NCAP heeft Cupra Born, de Fiat 500, de Nissan Qashqai, de Hyundai Tucson en de neefjes Seat Ibiza en Skoda Fabia beoordeeld. Elektrificatie maakt nog maar eens het verschil.

In oktober 2022 heeft de onafhankelijke instelling Green NCAP zes modellen beoordeeld op hun ecologische voetafdruk, met scores van 2 tot 5 sterren. De eerste bevinding is dat geen enkele van de drie niet-geëlektrificeerde modellen de slechtst mogelijke score behaalde. Anderzijds is de enige elektrische auto van het gezelschap ook de enige die het maximale aantal sterren krijgt. Hieronder vind je de zes modellen die beoordeeld werden.

Cupra Born – EV – 5 sterren

De volledig elektrisch aangedreven compacte middenklasser uit Spanje werd getest in zijn versie 170 kW E-Boost RWD en werd beloond met 5 sterren en een score van 9,6/10. De auto heeft geen rechtstreekse CO2-uitstoot en is zeer energiezuinig, met een bereik van ongeveer 360 kilometer op de 58 kWh batterij, althans onder ‘normale’ gebruiksomstandigheden met een matig gebruik van de airco. Zijn staat van dienst is echter minder dan ideaal op de snelweg en daarom krijgt hij geen perfecte score. Wij vragen ons hierbij wel af of een afzonderlijke en specifieke beoordeling voor elektrische modellen niet relevanter zou zijn.

 

Fiat 500 – MHEV – 3 sterren

De niet-elektrische versie van de Italiaanse stadsauto bestaat enkel nog als 500 Hybrid, met een mildhybride eenliter op benzine (MHEV) in combinatie met een manuele versnellingsbak. In die configuratie kan de cinquecento genoegen nemen met een gemiddeld verbruik van 5,2 l/100 km in reële omstandigheden. Redelijk, maar niet buitengewoon in de ogen van Green NCAP, dat vooral wijst op tekortkomingen in de behandeling van uitlaatgassen, meer bepaald voor ammoniak (NH3) en CO bij hoge belasting. Maar de geteste Fiat 500 zondigt ook wat betreft de uitstoot van fijne deeltjes. Wat hem een algemene score van 5,2/10 opleverde.

 

Hyundai Tucson – HEV – 2 sterren

De slechte leerling van de maand is de Hyundai Tucson 1.6 T-GDI Hybrid FWD, een voorwieltrekker met automatische transmissie, wat bewijst dat er niks ecologisch is aan een SUV-formaat in combinatie met een hoog gewicht en dito vermogen, zelfs niet met een hybridemotor. Een configuratie die hem een lager dan gemiddelde notering oplevert in de luchtkwaliteitsindex als gevolg van een slechte beheersing van partikels, een hoge ammoniakproductie en een buitensporige uitstoot van CO bij een grote vraag naar vermogen op de snelweg. Op korte stadsritten doet hij het echter niet veel beter en haalt hij een gemiddeld verbruik van tussen de 8 en 9 l/100 km. Levert hem een eindscore van 3,1/10 op.

 

Nissan Qashqai – MHEV – 2,5 sterren

Nissans gezins-SUV doet het niet veel beter dan zijn Koreaanse tegenhanger. In de MHEV-versie 1.3 DIG-T met 158 pk en CVT is de Japanse SUV nochtans uitgerust met een efficiënt systeem voor de controle van vervuilende stoffen, maar wat betreft de uitstoot van ammoniak – een vervuilende stof die niet gereglementeerd is – zou hij beter kunnen doen. Maar zoals voor de meeste SUV's zijn het de ritten op de snelweg en/of met hoge snelheid die zijn resultaten onder druk zetten. Met een gemiddelde van 6,7 l/100 km, wat gunstiger dan de Tucson, geraakt hij echter niet verder dan een eindscore van 4,3/10, wat in de ogen van Green NCAP nipt gemiddeld is.

 

Seat Ibiza – benzine – 2,5 sterren

De Seat Ibiza 1.0 TSI 110 pk met automatische versnellingsbak, zonder enige vorm van hybridisering of elektrische ondersteuning, bewijst dat gezond verstand nog steeds zijn plaats heeft als het gaat om ecologische prestaties. Een compacte, relatief lichte auto met een eenvoudige, maar beheerste motortechnologie kan het net zo goed doen als sommige toonbeelden van zware en contraproductieve verfijning. Pas op, de kleine Spanjaard is geen toonbeeld van een ‘groene’ auto, maar hij weet zijn partikeluitstoot laag te houden en zijn uitstoot van N2O (lachgas) en CH4 (methaan) zeer efficiënt onder controle te houden. Het eindoordeel voor de Seat Ibiza is 4,8/10, waarmee hij 2,5 sterren krijgt.

Skoda Fabia – benzine – 3 sterren

De Skoda Fabia, het technische neefje van de Seat Ibiza, werd hier beoordeeld met zijn basismotor, de atmosferische driecilinder 1.0 MPI van 65 pk in combinatie met een gewone manuele versnellingsbak. Deze veelzijdige stadsauto, die iets meer dan een ton op de weegschaal zet, verbruikte iets minder dan 6 l/100 km, met een minimum van 3,9 liter/100 km op het eco-rijgedeelte. De Skoda Fabia 1.0 MPI, die niet is uitgerust met een turbo of een partikelfilter, bewijst dat het mogelijk is om emissies en brandstofverbruik onder controle te houden in een compacte en betaalbare auto. Hij is echter niet gespeend van zwakke punten, met een hoge uitstoot van fijne deeltjes en een verminderde efficiëntie bij een koude start.

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten