Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

MY GREEN CAR

Alles over groene auto's op MY GREEN CAR

ONTDEKKEN

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Vergelijkende test / Citroën Berlingo 1.6 HDi 90, Ford Transit Tourneo Connect 1.6 TDCi 95, Opel Combo 1.6 CDTI 90, Renault Kangoo 1.5 dCi 90 en Volkswagen Caddy 1.6 TDI 102 : Hernieuwde kansen

Bestelbreaks zijn helemaal niet meer zo basic als vroeger. Kijk maar naar de nieuwe Ford Tourneo Connect, die terug is van weggeweest. Kan hij dit keer wel een vuist maken naar zijn rivalen?

Overzicht :

Berlines met een coupélook, shooting brakes en SUV’s allerhande: het lijkt wel alsof enkel auto’s die het moeten hebben van hun looks, de wind in de zeilen hebben. Niet helemaal, want er is nog een categorie auto’s die ondanks puur functionele vormen steeds maar aan succes wint: die van de bestelbreaks. Logisch, want ze zijn ruim, praktisch en betaalbaar en kunnen alles aan, of toch bijna: in de week kun je er je gezin mee vervoeren, in het weekend kun je ze gebruiken om vrienden te helpen verhuizen of je fiets mee te nemen. Net dat veelzijdige karakter spreekt veel gezinnen aan.

Ondanks hun bestelwagengenen zijn deze voertuigen allang niet meer gewoon bestelwagens met zitbanken achterin zodat ze plaats bieden aan vijf of soms zelfs zeven inzittenden. Tegenwoordig zijn ze erg uitgekiend, maar ook ruimer, luxueuzer en beter afgewerkt. Kortom, ze komen steeds dichter in de buurt van echte personenwagens – sommige modellen staan zelfs op hetzelfde niveau. Dat laatste geldt bijvoorbeeld voor de Ford Tourneo Connect, die nauw afgeleid is van de Focus en daar naast het dashboard nog heel wat andere elementen van overneemt. Op die manier hoopt Fords bestelbreak – die na vier jaar afwezigheid terugkeert op onze markt – zich eindelijk te kunnen meten met de sterren uit het segment.

Een vergelijking was dan ook onvermijdelijk. Als pionier van het genre is de Citroën Berlingo natuurlijk van de partij. Hij vertegenwoordigt meteen ook zijn identieke neef bij Peugeot, de Partner: wat we hier over de ene vertellen, geldt eveneens voor de andere. Nog zo’n klepper in dit segment is de Renault Kangoo. Ook die heeft sinds vorig jaar een dubbelganger (die hier dus niet aan bod komt): de Mercedes Citan, die meer gericht is op het utilitaire, maar ook duurder is dan zijn Franse donor. De Opel Combo Tour vertegenwoordigt hier tegelijk een Italiaanse neef, aangezien hij in feite een vermomde Fiat Doblo is. De enige in dit gezelschap die geen kloon heeft, is de Volkswagen Caddy. Om het marktoverzicht compleet te maken hadden we nog de Dacia Dokker kunnen uitnodigen, maar die speelt prijsgewijs duidelijk in een lagere categorie.

Geschreven door op