Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Ontvang gratis een Audi Quattro met uw abonnement op AutoGids, formule v.a. 48 euro

Ontvang gratis een Audi Quattro met uw abonnement op AutoGids, formule v.a. 48 euro

Lees meer

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Vergelijkende test / Renault Koleos 2.0 dCi, Nissan Qashqai 1.6 dCi, Hyundai ix35 2.0CRDi, Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 136, Ssanyong Korando E-XDI200 175 en Kia Sportage 2.0 CRDi : Illusionisten

Ze lijken op terreinwagens, maar schijn bedriegt. We houden ervan omdat ze ons op de rest van het verkeer laten neerkijken en omdat ze gezinsuitstappen een avontuurlijk tintje geven. Leve de voorwielaangedreven SUV.

Renault Koleos 2.0 dCi, Nissan Qashqai 1.6 dCi, Hyundai ix35 2.0CRDi, Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 136, Ssanyong Korando E-XDI200 175 en Kia Sportage 2.0 CRDi : Illusionisten #1

Overzicht :

Hoewel ze er doorgaans wél zo uitzien, zijn softroaders niet noodzakelijk terreinwagens in de letterlijke zin van het woord. Eerlijk gezegd is dat zelfs slechts zelden het geval. Met een vierwieloverbrenging die vaak niet permanent is (meestal maakt dit soort auto’s gebruik van een automatische koppeling) en die het moet stellen zonder differentieelvergrendelingen, reductieverhoudingen en dergelijke meer, zijn ze erg beperkt in het terrein en verkiezen ze asfalt boven modder. Het is dus beter ze te nemen voor wat ze zijn, met name pseudo-offroaders, en er op die manier mee te leren leven.

Daarom zagen we ook geen enkel bezwaar om onze zes kemphanen in hun voorwielaangedreven versie te selecteren. Die zijn tenslotte minder duur én zuiniger en behouden grotendeels hun capaciteiten op de weg. Hun iets hogere bodemvrijheid maakt bovendien enkele minimale uitstapjes naast het asfalt mogelijk. Al mag je daarbij natuurlijk nooit vergeten dat hun trekkracht altijd een zwak punt zal blijven, wat des te meer het geval is op een losse en/of vochtige ondergrond.

De eerste reden voor deze meerkamp is de opfrisbeurt die de Renault Koleos recent onderging. Die was eerder esthetisch dan fundamenteel, want naast de grotere koplampen en het bredere radiatorrooster is de Franse Koreaan niet echt veranderd. Inderdaad, Koreaan: het model wordt geassembleerd in Busan (in Zuid-Korea) en is nauw afgeleid van de Samsung QM5 die daar wordt verkocht. Het wekt dan ook geen verbazing dat hij op geen enkel ander Renault-model lijkt, maar laat ons daarvan even abstractie maken.

De Renault is namelijk niet de enige hier met Aziatische wortels. Vier van de vijf andere modellen komen eveneens uit het Verre Oosten. Zo vinden we de Hyundai ix35 en de Kia Sportage, beide met een veel meer uitgesproken stijl en meer karakter dan hun respectieve voorgangers, de Tucson en de vorige Sportage, twee modellen die veel hebben gedaan voor hun merkimago in Europa. In die mate zelfs dat de ix35 en Sportage vandaag bij de hoofdrolspelers van hun segment horen, waarbij ze goed worden geholpen door hun ‘budgetvriendelijke’ reputatie die ze zo ver vooruit heeft geholpen… maar die vandaag helaas niet meer helemaal terecht is.

De jongste Koreaan op de lijst is de Ssang– Yong Korando. Na een periode van zwarte sneeuw lijkt SsangYong weer overeind gekrabbeld te zijn (met behulp van kapitaal van het Indische Mahindra) en is het merk opnieuw bij ons te koop. De recent opgefriste Volkswagen Tiguan – de enige Europeaan van de hoop – mocht ook niet ontbreken. Evenmin als de Nissan Qashqai, die zich zowel stilistisch als technisch nog steeds weet te onderscheiden en een vaste waarde in zijn segment blijft.

Met zijn lengte van 4,33 meter is de Nissan veruit de compactste van de zes en dus voelt hij zich dus ook het meest op zijn gemak in de stad, in parkeergarages of op krappe plaatsen. Hij wordt gevolgd door de Korando en ix35 (4,41 meter) en vervolgens de Tiguan (4,43 meter) en de Sportage (4,44 meter). De prijs voor de langste gaat naar de Koleos (4,52 meter).