Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Overschakelen naar een groenere auto? Ontdek welk model het beste bij u past >>

Overschakelen naar een groenere auto? Ontdek welk model het beste bij u past >>

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Mazda CX-5: zen-krijger

De CX-5 is Mazda’s bestseller in Europa en verzorgt zijn dynamische kwaliteiten, zijn uitrusting en zijn look om de concurrentie (nog) beter het hoofd te bieden, terwijl hij toch helemaal zen blijft.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Het concept

De Mazda CX-5 werd voor het eerst voorgesteld in 2015 en was destijds de eerste compacte SUV van het merk uit Hiroshima. Hij was ook het eerste model dat mocht uitpakken met het hele SkyActiv-pakket en het eerste met de Kodo-designtaal, die vandaag op het hele gamma is toegepast. Een slimme zet, aangezien de CX-5 al snel de bestverkochte Mazda van Europa is geworden. Dat is ook zo in België, waar hij nek-aan-nek rijdt met de CX-3.

  • Meer sexy uitstraling
  • Prettige dynamiek
  • Ergonomie, welzijn aan boord
  • Fiscaliteit van een “dikke” motor
  • Uitrustingspolitiek
  • Weinig personaliseringsmogelijkheden

Wat er verandert

Uiterlijk wint de CX-5 aan sex-appeal, vooral wanneer je hem in zijn vurige ogen kijkt. Deze drang om nog meer te verleiden zie je ook in het interieur, dat veel beter is ingericht dan het vorige (maar dat was niet moeilijk…): hertekende stoelen, hogere middenconsole, plattere armleuningen op de deuren en de handremhendel die verdwenen is ten voordele van een knop. De ingenieurs leggen sterk de nadruk op het (onzichtbare) werk dat is geleverd op het vlak van NVH (noise, vibrations & harshness) om het interieur stiller te maken. Om dezelfde reden wijdt de CX-5 een geëvolueerde vierwielaandrijving in (i-Activ AWD) met dubbele kogellagers. De motoren veranderen niet: 2.0 SkyActiv-G (160 en 165 pk) en 2.2 SkyActiv-D (150 of 175 pk), met manuele of automatische versnellingsbak en met of zonder vierwielaandrijving. Later volgt nog de 2.5 SkyActiv-G, die een gedeeltelijke cilinderuitschakeling krijgt.

Hoe rijdt hij?

Voor het dynamische gedeelte is zijn structuur 15 procent stijver gemaakt (meer staal van ultrahoge weerstand en extra verstevigingen). Voor de ophanging verbeteren stijvere torsiestangen het stuurgevoel. Verder behoudt de CX-5 zijn McPherson-veerpoten vooraan en zijn meerarmige achteras, maar ook daar zijn aanpassingen gebeurd. En net zoals de 6 ten slotte neemt de CX-5 het G-Vectoring Control over, dat het motorkoppel actief laat variëren om de belasting op elk van de wielen te optimaliseren, met meer efficiëntie als gevolg: opmerkelijk goed onderdrukte rolneigingen, een veilig bochtgedrag, duidelijke limieten (licht onderstuur) en nooit een enkele gemene reactie. In combinatie met de 2.2 SkyActiv-D 175 kregen we bovendien steeds efficiënte hernemingen voorgeschoteld.

Budget & uitrusting

De CX-5 pakt uit met alles wat je nodig hebt om in 2017 aan te spreken. Dat gaat van een gemotoriseerde kofferklep over een nieuw head-up display met projectie op de voorruit, automatisch inklappende buitenspiegels, een verwarmde achterbank en het MZD Connect-systeem van de Mazda 6 (dus geen Apple CarPlay of Android Auto) tot een Bose-audiosysteem met 10 luidsprekers. Op veiligheidsvlak geniet de CX-5 het hele gamma aan rijhulpsystemen dat wordt verenigd onder de paraplu i-ActiveSense, dus met een nieuwe actieve snelheidsregelaar met Stop&Go-functie, een nieuwe, meer gevoelige frontcamera, een verwarmd stuurwiel enzovoort.

Het gamma bestaat uit 3 hoofduitrustingsniveaus (SkyMove, SkyDrive en SkyCruise) met daartussen speciale versies (Premium, Privilege en Prestige). De basisprijs ligt op 24.990 euro (2.0 SkyActive-G Move) en gaat tot 41.190 euro voor een SkyActiv-D 175 AWD SkyCruise met automaat. Het programma is behoorlijk rigide, met weinig apart verkrijgbare opties, maar onthoud vooral dat een CX-5 met een correcte uitrusting zonder meer moeilijk onder de 28.000-30.000 euro te vinden is.

De concurrentie

De lijst is lang, maar herinner u dat de CX-5 van de vorige generatie als winnaar uit de bus kwam bij een vergelijkende test in AutoGids, voor kleppers zoals de VW Tiguan, Hyundai Tucson of Honda CR-V.

Ons verdict

De vorige CX-5 stond bij ons al zeer hoog aangeschreven (zie onze vergelijkende test van juni 2016) en deze nieuweling zal ons niet van mening doen veranderen. Tenzij dan door zijn halsstarrige weigering om te kiezen voor een kleine 1.6-motor zoals veel van zijn concurrenten wel doen, maar voor de rest kunnen we hem weinig verwijten. U houdt niet van SUV’s? Probeer de CX-5 eens en we zullen het er dan nog eens over hebben…

In dit artikel : Mazda, Mazda CX-5