Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mercedes EQE SUV (2023): Het logische vervolg

Geschreven door Steven Appelmans op

De elektrische Mercedes EQE is er nu ook als SUV. AutoGids doet de test.

100.430 €

Het was niet zozeer de vraag of Mercedes de EQE SUV de bühne op zou rijden dan wel in hoeverre die zou verschillen van zowel de gewone EQE als de EQS SUV? 

Niet veel, zo blijkt. En dat hadden we eerlijk gezegd ook niet verwacht, gezien Mercedes opnieuw vertrokken is van zijn modulaire EVA2-platform. Zij het weliswaar met een aantal accentswijzigingen, verbeteringen waarvan Mercedes al heeft aangegeven dat het die binnenkort ook uit wil rollen op de bestaande line-up. Deze zomer al bij het volgende modeljaar. En dus niet, zoals dat traditioneel gaat, bij een eerstvolgende facelift.

Koetswerk en afmetingen Mercedes EQE SUV

Met een Cx-waarde van 0,25 evenaart de Mercedes EQE SUV de aerodynamische coëfficiënt van de EQE sedan (0,24). Terwijl hij met 1,69 meter toch 17 centimeter hoger op het asfalt staat. Daar staat dan wel tegenover dat de SUV 8,3 centimeter inboet in de lengte (9 centimeter ten opzichte van de EQS SUV). Wat eveneens zijn repercussies heeft voor de wielbasis: minus 9 centimeter daar. Toch zegt Mercedes dat die inkorting niet ten koste gaat van het praktische gemak. 

Leuk weetje: ondanks wat je zou denken, verbeteren de optionele treeplanken de aerodynamica. Ze houden de rijwind namelijk verder weg van de koets. Ga je voor grotere velgen, dan keert het verhaal om. Met de optionele 22-duimers stijgt de Cx-waarde zelfs tot 0,27. Het hoeft allicht niet gezegd dat dat zijn invloed heeft op het rijbereik.

Review Mercedes EQE SUV 2023

>> Lengte: 4863 mm - breedte: 1940 mm - hoogte: 1685 mm

Interieur en kofferruimte Mercedes EQE SUV

Door de rechtere zit van de achterbank zou je ook in de Mercedes EQE SUV even ruim en comfortabel moeten zitten als in de vierdeurs-EQE. Waarvan bij deze akte. Halen we er ook het koffervolume bij, dan neemt de Mercedes EQE SUV zelfs de bovenhand. Met een maximum van 580 liter achter de tweede zitrij gaat het tot 1.675 liter als die bank ook wordt neergelegd.

Is dat nog niet genoeg, weet dan dat je tot 1.800 kilo aan geremde last aan de sleepkogel mag hangen. Tenminste, als je de Mercedes EQE SUV met 4MATIC hebt besteld - de achterwielaangedreven 350+ blijft steken op 750 kilo.

Voorts doet het interieur bijzonder herkenbaar aan. Toch voor iedereen die al eens een EQS (SUV) of EQE van binnen heeft gezien. Hoe blits je de boordplank daarbij maakt, hangt vooral af van je budget. Dat gigantische Hyperscreen – ter herinnering, dat zijn de tellerpartij (12,3 duim), het centrale infotainmentscherm (17,7 duim) en de display van de passagiers (12,3 duim) die samen de volledige boordplank inpalmen – vergt namelijk een serieuze opleg.

Filmliefhebbers zouden we die upgrade evenwel durven aanraden. De Mercedes EQE SUV pakt uit met Dolby Atmos, waardoor je de - eveneen optionele - Burmester-geluidsinstallatie in kan zetten als surroundsysteem voor de Zync-app. Da's dan weer een streamingdienst die je trakteert op het beste van Hollywood. Of dat van de Reyerslaan. Zowel film als TV dus.

Zonder Hyperscreen echter kan je die content alleen zien bij stilstand. Met, daarentegen, kan je bijzit dat ook tijdens het rijden. Jij mag dan wel niet meekijken, want van zodra de camera in de tellerpartij merkt dat je aan het meepiepen bent, verdonkert ook het scherm van de passagier.

Review Mercedes EQE SUV 2023

Specificaties en prestaties Mercedes EQE SUV

De Mercedes EQE SUV valt voorlopig te krijgen in vier smaken, te weten 350+, 350 4MATIC, 500 4MATIC en AMG 43 4MATIC. Later volgt nog de AMG 53 4MATIC+. Of er ook nog een 300 komt, naar analogie met de EQE sedan, blijft echter koffiedik kijken.

De 350+ is de enige Mercedes EQE SUV met één enkele motor, in deze geplaatst op de achteras. Alle andere versies krijgen ook een motor op de vooras. Voor de pk's moet je trouwens niet opgraden naar de 350 4MATIC, die blijft immers - net als de 350+ - 292 pk sterk. Met de extra motor komt er wel wat koppel bij. Van 565 Nm voor de 350+ gaat het naar 765 Nm voor de 350 4MATIC.

De bonk van de familie - de 500 4MATIC - doet dat vermogen stijgen tot 408 pk en 858 Nm. Is ook dat niet genoeg, dan heeft Mercedes-AMG nog de 476 pk en 858 Nm sterke 43 4MATIC in de aanbieding. Die zou het spurtje van 0 naar 100 km/u moeten klaren in 4,3 seconden. Topsnelheid is altijd 210 km/u, ongeacht de motorische variant.

Review Mercedes EQE SUV 2023

Rijbereik en oplaadmogelijkheden Mercedes EQE SUV

Voor je keuze zal het er dus vooral vanaf hangen wat voor jou primeert. Zoals de Mercedes EQE SUV 350+ laat vermoeden, raakt die op één lading het verst. Als we de WLTP mogen geloven, is dat 590 km. Door die bijkomende elektromotor verbruikt de 350 4MATIC ook iets meer. Van minimum 17,7 kWh/100 km gaat het naar 18,5 kWh/100 km, waardoor het na 558 kilometer al gedaan is met de pret. 

Na maximaal 547 kilometer moet de Mercedes EQE SUV500 4MATIC opnieuw aan de stekker (wat overeenkomt met een gemiddeld verbruik van 19 kWh/100 km). De 43 4MATIC haalt met een gemiddelde van 23,2 kWh/100 km maar 468 km meer.

Kleine kanttekening: alle meegegeven verbruikscijfers werden geklokt in Eco-modus en op de standaard 19-duimers. Wetende dat de EQE SUV standaard altijd start in zijn Comfort-setting én je desgewenst velgen kan laten monteren tot 22 duim kan er dus nog heel wat van de meegegeven actieradiussen worden geschaafd. 

Anderzijds - en dat brengt ons bij de nieuwigheden van deze Mercedes EQE SUV - zijn er ook twee toevoegingen die de efficiëntie tot 16 procent kunnen verbeteren. De eerste 10 procent komt op het conto van ... een warmtepomp! Te krijgen in een tien jaar oude Leaf, maar klaarblijkelijk dus (nog) niet in een hypermoderne EQE, EQS of EQS SUV! 

Het DCU, of Disconnect Unit, is dan weer de andere noviteit. Heb je je Mercedes EQE SUV bestelt met twee motoren, dan koppelt die elektronische aangestuurde tandheugel koppelt – in de rijmodi Eco en Comfort en uiteraard als de situatie dat toelaat – in 240 milliseconden de kleinere elektromotor vooraan los van de wielen. In ideale omstandigheden zou dat nog eens een verbruikswinst van 6 procent op moeten leveren. Waardoor je - zoals hierboven mag blijken - met dezelfde 90,56 kW aan netto batterijvermogen (bruto is dat 96 kWh) quasi even ver zou moeten raken als de EQE sedan. 

Rijgedrag Mercedes EQE SUV

Dat de Mercedes EQE SUV wat gestuikter is, lijkt dus maar voordelig te zijn. Naast het evenwaardige praktische gemak, zorgt die iets meer gedrongen koetslengte – in combinatie met de nog altijd zeer korte overhangen - ook voor een dynamischer weggedrag.

Uiteraard komt de hoogbouw met meer beperkingen, terwijl de Mercedes EQE SUV eveneens een kleine 100 kilogram meer op de balans laat zetten dan de sedan. Hij stuurt, met andere woorden, nooit zo snedig als de gewone EQE. Wat niet wegneemt dat je ook met de EQE SUV er een meer dan behoorlijk tempo op na kan houden.

Als je tenminste in de optielijst bent gedoken. Daar heeft Mercedes namelijk de Airmatic-luchtvering en de bijhorende adaptieve demping geparkeerd. Net als de vierwielsturing overigens. Twee extra’s die een behoorlijk verschil maken. Wat die meesturende achterwielen betreft, is het trouwens alles of niets. Zit het systeem gemonteerd, dan is de uitslag ineens 10 graden. En niet zoals dat bij de EQS en EQE het geval is: standaard 4,5 graden waarna je dient bij te betalen voor de volle 10.

Hoewel die dingen zeer zeker helpen de massa (afhankelijk van de versie tussen 2,4 en 2,6 ton) beter te maskeren of, in het geval van de Airmatic (in combinatie met de 4MATIC), een bijkomend Offroad-rijprogramma opleveren, zou dat voor ons niet de hoofdreden zijn om dieper in de buidel te tasten. Van een Mercedes verwachten we in de eerste plaats hoogstaand comfort. En daarin stelt de Mercedes EQE SUV – toch uitgerust met die luchtvering en vierwielsturing – allerminst teleur. 

Belgische prijs EQE SUV

We hebben in deze ‘optioneel’ al een aantal keer vermeld, wat dus betekent dat het bijzonder makkelijk is de vanafprijzen over de vijf cijfers te helpen. Oh jawel. De Mercedes EQE SUV 350+ Business Line kost je namelijk al minstens 90.508 euro. Voor een 500 4Matic zitten we zelfs al aan 115.555 euro. Serieuze sommen die bovendien beduidend hoger liggen dan wat een gelijk gemotoriseerde – maar standaard minder goed uitgeruste - EQE sedan vergt.

>>> Overzicht Belgische prijzen Mercedes EQE SUV

Mercedes EQE SUV – verdict AutoGids

De SUV is exact het Mercedes EQE-verlengstuk geworden dat je mocht verwachten. Wegens ruimer en praktischer dan de sedan. Comfortabeler ook, tenminste, als een betere geluidsinstallatie en een on boardbioscoop je ding zijn. Zonder daarom veel in te boeten aan efficiëntie.

Mercedes heeft, naast het inbouwen van een warmtepomp en de DCU, wonderen verricht met het koetswerk waardoor de Cx-waarde van de SUV amper scheelt met die van de vierdeurs. Of anders gesteld: het extra gemak gaat niet (echt) ten koste van het rijbereik. We hadden graag hetzelfde gezegd over zijn prijs, maar da’s helaas pindakaas.

 

  • Praktischer dan EQE
  • Groots in comfort
  • Met warmtepomp en DCU
  • Duurder dan EQE
  • Blijft zware loebas
  • Airmatic en vierwielsturing optioneel

In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz EQE

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker