Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Overschakelen naar een groenere auto? Ontdek welk model het beste bij u past >>

Overschakelen naar een groenere auto? Ontdek welk model het beste bij u past >>

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Blogtests / Wat vind ik van de hybride Mercedes GLE 350 de?

Ooit had onze Arno Van der Borght iets met Mercedes, maar wat blijft er van die oude liefde over aan het stuur van de plug-inhybride GLE 350 de?

80.465 €
  • Score redactie 15.80/20

Overzicht :

Mercedes biedt ook dieselhybrides aan van de C- en de E-Klasse. Maar bij de ontwikkeling van die modellen was geen rekening gehouden met die stekkerversies, waardoor ze een onhandige verhoging in de koffer hebben. Ook de oplaadpoort is nogal ongelukkig weggewerkt op de hoek van de achterbumper. Dat is niet het geval bij deze GLE 350 de: de laadvloer is volledig vlak en de laadpoort staat in spiegelbeeld van de tankklep aan de andere kant. Door de geïntegreerde batterij is het helaas niet meer mogelijk om twee extra zitplaatsen te hebben, want een derde stoelenrij behoort niet langer tot de mogelijkheden. Nu heb ik persoonlijk geen zeven zitplaatsen nodig...

Leuk

Blog / Mercedes GLE 350 de EQ Power / AutoGids.be

Ik ben geen fan van de Coupé-variant, verder mag de Mercedes GLE er best zijn. Zeker met optioneel AMG-pakket, zoals dat het geval was bij de testwagen. Het lijnenspel zorgt ervoor dat deze flink uit de kluiten gewassen SUV minder massief oogt dan hij eigenlijk is. Dan heb ik het niet alleen over de afmetingen, maar ook over het gewicht. Want de GLE 350 de zet 2,6 ton op de weegschaal.

Ook rijdynamisch kan de Mercedes GLE 350 de zijn gewicht uitstekend verstoppen. Maar dan moet je wel kiezen voor de Airmatic-ophanging met actieve demping en luchtvering. Geen goedkope optie, wel een must. Niet alleen om de balans tussen sport en comfort te optimaliseren, ook omdat het Airmatic-pakket ervoor zorgt dat het trekgewicht toeneemt van 2,7 naar 3,3 ton.

In het vooronder zit een 2 liter-blokje van 194 pk en 400 Nm, maar dankzij de elektrohulp verzamelt de GLE 350 de toch een vermogen van 320 pk en een maximaal koppel van 700 Nm. Sloom kan je deze Mercedes dan ook moeilijk noemen. Aan 6,8 seconden heeft de hybride GLE genoeg om van 0 naar 100 km/u te sprinten. Belangrijker is het elektrische rijbereik, dat volgens Mercedes 94 kilometer bedraagt. Nogal optimistisch, dacht ik. Toch raakte ik 92 kilometer ver op een volle lading. Ik sloot de testperiode uiteindelijk af met een gemiddelde dieseldorst van 4,5 liter per 100 kilometer. 

Jammer

Blog / Mercedes GLE 350 de EQ Power / AutoGids.be

Het wordt een ander verhaal wanneer de batterij leeg is, want dan merk je dat er slechts een viercilinder onder de motorkap ligt. Het dieselende 2 liter-blokje beschikt immers niet over voldoende pit om de zware Mercedes GLE tot enige vlotheid te bewegen. Dan past een zespitter tot een stuk beter bij dit soort wagen. En het verbruik! Zonder elektrohulp drinkt de 350 tot 12 liter aan brandstof per 100 kilometer. De dorst van een zescilinder, maar dan zonder het plezier.

Binnenin is het aangenaam toeven; het ruimteaanbod is genereus en de afwerking hoogstaand. Alleen jammer van die pianozwarte elementen op de middenconsole; een magneet voor vingerafdrukken en nogal krasgevoelig. Het MBUX-multimediamodule werkt heel vlot. in het begin moet je wat zoeken, want je kan het infotainmentsysteem op verschillende manieren bedienen: met de kleine touchpads op het stuur, met de grote touchpad op de middenconsole of rechtstreeks via het aanraakscherm. Alleen de spraaktechnologie faalt. Het systeem reageert niet wanneer je iets vraagt, en komt ongevraagd tussenbeide wanneer je met iemand aan het praten bent... Hey Mercedes, er is nog werk aan de winkel!

Dus

De Mercedes GLE 350 de is een aanrader, toch als je de batterijen vaak kan opladen. Want met een CO2-uitstoot van amper 29 gram en slechts 10 fiscale PK's is deze Mercedes fiscaal interessant. Dat mag ook wel, want het prijskaartje is bijzonder stevig.

Het enige dat me zorgen baart, is de hybride aandrijflijn. Vooral omdat Mercedes elektrokracht combineert met een dieselmotor. De zelfotnbrander is niet altijd actief en bereikt dus niet altijd de ideale temperatuur, wat tot problemen zou kunnen leiden – ik denk aan bepaalde filters in de uitlaatlijn. Mercedes zegt dat ze daar rekening mee gehouden hebben, maar veel hangt af van de manier waarop je de GLE 350 de gebruikt. Bovendien komen die eventuele problemen niet nu boven, maar pas over enkele jaren.

Verwante testen