Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Gedetailleerde test / Nissan X-Trail 1.6 dCi 2WD CVT Xtronic

De Nissan X-Trail stapt af van zijn hoekige postuur om zich vloeiendere lijnen aan te meten. We maken kennis met de meest verrassende versie: een kleine diesel met een continu variabele transmissie.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

In werkelijkheid heeft de X-Trail op zijn naam na nog maar weinig gemeen met zijn voorganger. Conceptueel vervangt deze 'grote Qashqai' (zeker in zijn optionele zevenzitsconfiguratie) vooral de Qashqai+2, maar ook de Rogue voor de Amerikaanse markt, waar hij echter wel die naam behoudt. Kortom, de nieuwe X-Trail is niets meer of minder dan de verlengde versie van de nieuwe Qashqai die vorig jaar werd gelanceerd en die als eerste model van de alliantie Renault-Nissan gebruikmaakte van het nieuwe platformsysteem CMF (Common Module Family). Dat concept van platformmodules gaat veel verder dan de klassieke 'gedeelde platformen'. In de praktijk levert de CMF veel grotere schaalvoordelen op en neemt ze een loopje met de segmentering van de gamma's. De volgende modellen die dit concept zullen gebruiken, zijn de nieuwe Renaults Espace, Scénic en Laguna. De X-Trail werpt zich voortaan dus op als de nieuwe Qashqai XL: hij neemt niet alleen bijna alle organen van zijn compactere broer over, maar ook zijn uitrustingslogica. Bovendien zet hij dezelfde grote stap voorwaarts op het gebied van kwaliteitsindruk in vergelijking met de Qashqai I en een absolute reuzenstap in vergelijking met de eerste X-Trail-generatie. Toch doen bepaalde details ons nog steeds steigeren, zoals de kwetsbare schuimblokken die losjes op de voorste rand van het motorcompartiment zijn gekleefd om de lucht beter te kanaliseren naar de slecht ontworpen luchtinlaat. Je moet weliswaar de motorkap openen om het te zien, maar het blijft prutswerk dit prijsniveau onwaardig.

Aandrijfgeheel: 121/160

Aangezien de X-Trail langer en zwaarder werd en zwaarder kan worden beladen, behoudt hij enkel de krachtigste van de twee kleine dieselmotoren uit de Qashqai. Het gaat om de 1.6 dCi 130, die bijzonder in de smaak viel in combinatie met de continu variabele transmissie Xtronic, een van de beste CVT's die we al mochten testen. Bij een kickdown rijgt de versnellingsbak zeven virtuele verhoudingen aan elkaar, waardoor je je bijna in een auto met een klassieke automaat waant.

Wegligging: 118/160

De stuurinrichting en remmen werden overgenomen van de Qashqai. De CVT Xtronic wordt enkel aangeboden met tweewielaandrijving. Deze uitermate geruststellende SUV werpt zich op als promotor van een rustige rijstijl. De actieve controle van het onderstel ziet erop toe dat de schokdempers de wagen in balans houden en dat het remsysteem hem (via het ABS) op het juiste spoor houdt. Ze vergemakkelijkt ook het wegrijden op een helling.

Veiligheid: 145/200

Wat airbags en passieveveiligheidsuitrusting betreft, weet de X-Trail zich niet te onderscheiden van zijn concurrenten. Qua actieve veiligheid laat hij niets te wensen over. Een grootlichtassistent, spoorassistent, verkeersbordenherkenning en automatische noodremfunctie werden verenigd in het Safety Shield Pack. De dodehoekcontrole, vermoeidheidsdetectie en detectie van bewegende voorwerpen maken deel uit van het Safety Shield Plus, dat is voorbehouden aan de Tekna.

Comfort: 156/200

De ophanging leunt erg dicht aan bij die van de Qashqai, al lijkt de X-Trail met zijn negentienduimvelgen en 225/55-banden meer het wegcontact van een terreinwagen te bieden. Maar goed, qua filtering, schokdemping en geluiddemping behoort de X-Trail tot de beste leerlingen van de SUV-klas. Het sterkste argument van de X-Trail ten opzichte van de Qashqai schuilt in de enorme ruimte achterin, de achterbank met verschuifbare zitting en de rugleuningen met regelbare helling.

Functionaliteit: 120/160

De zevenzitsconfiguratie, een optie (800 euro) waarover onze testauto niet beschikte, omvat twee noodzitjes, bestemd om jonge kinderen over korte afstanden te vervoeren. De standaarduitrusting omvat een koffervloer met twee panelen die negen verschillende combinaties mogelijk maken. Velen zullen ze echter links laten liggen doordat het systeem zo ingewikkeld is, terwijl het bagagescherm zich maar moeilijk laat verwijderen. Verder is er een skiluik voorzien.

Budget: 87/120

De X-Trail 1.6 dCi kost 27.490 tot 34.440 euro. Bij gelijke motor en uitvoering is hij ongeveer 3.050 tot 3.600 euro duurder dan een Qashqai. Dat is de prijs die je betaalt om op te klimmen in het gamma en te genieten van meer ruimte en standing. De prijzen zijn trouwens perfect competitief, met als bijkomend voordeel dat de standaarduitrusting bij Nissan altijd rijkelijk en bijdetijds is. Tot slot is hij als enige diesel-SUV met een CVT beslist het overwegen waard.

Besluit: 747/1000

Bij gelijke uitrusting en met dezelfde motor kostte onze X-Trail 1.6 dCi Connect Edition 3.600 euro meer dan de Qashqai. In ruil voor die meerprijs krijg je de ruimste plaatsen op de tweede zitrij van alle middelgrote SUV's, alsook een comfortpeil dat niet zou misstaan in een hoger segment. Die troef hadden we graag teruggezien bij de moduleerbaarheid van de koffer, die echter zondigt door een totaal gebrek aan gebruiksvriendelijkheid. De X-Trail zal vooral klanten verleiden die meer nood hebben aan passagiersruimte dan aan plaats voor hun bagage, temeer omdat de koffervloer in haar middelste stand niet meer nuttig volume vrijmaakt dan die van de Qashqai. Het grote model werpt zich trouwens op als een vanzelfsprekende keuze voor wie de zeven plaatsen (een optie van 800 euro) nodig heeft om zijn kroost te vervoeren. Voor het overige resulteert de combinatie van de 1.6 dCi-dieselmotor met de bijzonder levendige CVT (1.750 euro) in een raffinement dat stadsbewoners beslist zal bekoren, en in een hogere positionering, die nog wordt bevestigd door de hoogwaardige uitrusting, al gaat dit een beetje ten koste van het verbruik en de prestaties.

U kunt de gedetailleerde wegtest van de Nissan X-Trail 1.6 dCi A nalezen in AutoGids 909 van 3/9/2014.

In dit artikel : Nissan, Nissan X-TRAIL

NIEUWSBRIEF

Verkoop uw auto vandaag

De concurrenten