Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Porsche

Taycan

Porsche Taycan (2023)
Topklasseberlines

Topklasseberlines

  • Porsche
    Taycan (2023)

  • Prijs CO2
    Elektrisch 88340.5 - 190146€ 0 - 0 g/km (WLTP)

    Porsche Taycan

    De in 2019 gelanceerde Taycan is een volledig elektrische vierzitter die comfort en sportiviteit wil verzoenen. Achter het stuur gaat alle aandacht naar het hoogtechnologische én gebogen instrumentenpaneel. Fysieke knoppen zijn er niet meer. Achterin biedt de Taycan twee minder comfortabele zitplaatsen en de koffer is ronduit klein voor een auto van net geen 5 meter lang. Kortom, functionaliteit was hier geen prioriteit. Porsche is er daarentegen wel in geslaagd om zijn sportieve DNA ook in dit elektrische model te injecteren; zijn bulkgewicht van meer dan 2,2 ton countert de Taycan met het laagste zwaartepunt uit de geschiedenis van het merk. Verder maakt hij gebruik van een tweetrapsautomaat om én een geheide spurt én een hoge topsnelheid te kunnen garanderen. Er zijn verschillende varianten, waarbij het motorvermogen varieert van 300 kW tot 560 kW. De batterij is 71 of 83,7 kWh groot. Doordat de spanning in de batterijen tot maar liefst 800 volt kan oplopen, kan snelladen aan een gelijkstroomlaadpaal in een recordtempo verlopen; aan een thuislaadstation houdt de Taycan het bij 11 kW. In 2021 werkte Porsche het energiebeheer van het aandrijfgeheel bij, waardoor de Taycan zuiniger werd. Die veranderingen worden echter niet apart gehomologeerd, waardoor het theoretische rijbereik ongewijzigd blijft (van 375 tot 435 kilometer). Weinig auto’s zijn zo uitgewerkt, doordacht en complex als deze elektrische Porsche. Niets werd aan het toeval overgelaten en alle technische keuzes verzetten de bakens in de categorie. Maar het allerbelangrijkste is dat de Taycan rijdt als een echte Porsche. Op die manier loodst hij het merk uit Zuffenhausen een nieuw tijdperk binnen.

Porsche Taycan Cross Turismo (2023)
Breaks

Breaks

  • Porsche
    Taycan Cross Turismo (2023)

  • Prijs CO2
    Elektrisch 116537 - 192581€ 0 - 0 g/km (WLTP)

    Porsche Taycan Cross Turismo

    Het woord ‘Cross’ in de modelnaam zaait wat verwarring, maar de Taycan Cross Turismo is nu niet bepaald een terreinwagen, ook al heeft hij een 2 centimeter extra bodemvrijheid, eventueel te vermeerderen met nog eens 3 centimeter via de actieve ophanging. Neen, dit is in feite de breakversie van de Taycan, met een verder doorlopend dak dat voor extra hoofdruimte achterin zorgt en het koffervolume uitbreidt. Ondanks het stevige koetswerkformaat blijft dit niettemin een auto waarmee je geen grote verhuisplannen hoeft te maken: achterin past amper 446 liter aan laadruimte, of 1.212 met de achterbank neergeklapt (en nog minder in de topversies). Voorin zit nog een koffertje van 84 liter. Al bij al is dat nauwelijks meer dus dan wat je in de gewone Taycan kunt vervoeren, al maakt de vijfde deur het inladen wel iets gemakkelijker. Vierwielaandrijving (dankzij twee elektromotoren) is standaard op de Cross Turismo, net als het grote batterijpakket van 93,4 kWh. Daarmee weegt deze rappe vijfdeurs 2,4 ton, maar hij rijdt wel zo snedig als je van een Porsche verwacht, met dank aan onder andere de vierwielsturing. De prestaties zijn simpelweg verbluffend, zeker van de Turbo S-versie, die in een luttele 2,9 seconden aan 100 km/u zit. Daar staat wel een hoog verbruik tegenover: in de praktijk jaagt de krachtigste Taycan Cross Turismo er vlot 30 kWh/100 km door, wat het reële rijbereik beperkt tot 300 kilometer. De Cross Turismo-versie is bruikbaarder dan de gewone Taycan, al is het maar omdat hij vijf in plaats van vier deuren heeft. Maar net zoals bij de vierdeurs geldt dat de beste versies de minst krachtige zijn: die zijn al snel genoeg en hebben een verbruik dat aanvaardbaar blijft.

Porsche Taycan Sport Turismo (2023)
Breaks

Breaks

Vorige Porsche-modellen
Porsche Taycan Cross Turismo 2022
Vind de autoverzekering die bij jou past!
  • Vind de autoverzekering die bij jou past!

  • AutoGids helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.

  • Ontdek het hier!

Tests Porsche Taycan

Onze tests

Budget

In hetzelfde budget