Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Porsche

Taycan

Porsche Taycan (2023)
Topklasseberlines

Topklasseberlines

  • Porsche
    Taycan (2023)

  • Prijs CO2
    Elektrisch 92688.6 - 199585€ 0 - 0 g/km (WLTP)

    Porsche Taycan

    De in 2019 gelanceerde Taycan is een volledig elektrische vierzitter die comfort en sportiviteit wil verzoenen. Achter het stuur gaat alle aandacht naar het hoogtechnologische én gebogen instrumentenpaneel. Fysieke knoppen zijn er niet meer. Achterin biedt de Taycan twee minder comfortabele zitplaatsen en de koffer is ronduit klein voor een auto van net geen 5 meter lang. Kortom, functionaliteit was hier geen prioriteit. Porsche is er daarentegen wel in geslaagd om zijn sportieve DNA ook in dit elektrische model te injecteren; zijn bulkgewicht van meer dan 2,2 ton countert de Taycan met het laagste zwaartepunt uit de geschiedenis van het merk. Verder maakt hij gebruik van een tweetrapsautomaat om én een geheide spurt én een hoge topsnelheid te kunnen garanderen. Er zijn verschillende varianten, waarbij het motorvermogen varieert van 300 kW tot 560 kW. De batterij is 71 of 83,7 kWh groot. Doordat de spanning in de batterijen tot maar liefst 800 volt kan oplopen, kan snelladen aan een gelijkstroomlaadpaal in een recordtempo verlopen; aan een thuislaadstation houdt de Taycan het bij 11 kW. In 2021 werkte Porsche het energiebeheer van het aandrijfgeheel bij, waardoor de Taycan zuiniger werd. Die veranderingen worden echter niet apart gehomologeerd, waardoor het theoretische rijbereik ongewijzigd blijft (van 375 tot 435 kilometer). Weinig auto’s zijn zo uitgewerkt, doordacht en complex als deze elektrische Porsche. Niets werd aan het toeval overgelaten en alle technische keuzes verzetten de bakens in de categorie. Maar het allerbelangrijkste is dat de Taycan rijdt als een echte Porsche. Op die manier loodst hij het merk uit Zuffenhausen een nieuw tijdperk binnen.

Porsche Taycan Cross Turismo (2023)
Breaks

Breaks

  • Porsche
    Taycan Cross Turismo (2023)

  • Prijs CO2
    Elektrisch 104188 - 202141€ 0 - 0 g/km (WLTP)

    Porsche Taycan Cross Turismo

    In 2021 werd het Taycan-gamma uitgebreid met een break. Geen model voor verhuizers, maar veeleer een shooting brake, die meer aandacht geeft aan stijl dan aan functionaliteit. En inderdaad, de bagageruimte is slechts 446 liter groot met alle zitplaatsen beschikbaar, of 1.212 liter met de achterstoelen neergeklapt (en zelfs iets minder in de topversies). Samen met een kleine frunk van 84 liter voorin is dat amper iets beter dan in de berline, maar de toegang tot de achterkoffer is hier wel gemakkelijker, dankzij de achterklep. Bovendien biedt de breakversie van de Taycan achterin meer hoofdruimte dankzij zijn hogere plafond. Er zijn twee koetswerkversies: een verhoogde, ‘ge-SUV-iseerde’ variant (met kunststof koetswerkbescherming), Cross Turismo gedoopt, en een verlaagde, sportievere variant, Sport Turismo geheten. De ‘Cross’ heeft standaard vierwielaandrijving en wordt aangeboden in vier motorvarianten: de 4 met een piekvermogen van 476 pk, de 4S met 571 pk, de Turbo met 680 pk en Turbo S met 761 pk. De Sport maakt grotendeels gebruik van dezelfde aandrijvingen, behalve dat hij de 4 als instapversie vervangt door een achterwielaangedreven variant (zonder suffix) met 408 pk (gevoed door een 79,2kWh-batterij) of 476 pk (met Plus-batterij van 93,4 kWh). Daarnaast vult hij het aanbod ook nog aan met een qua looks en onderstel sportievere variant: de 598 pk sterke GTS met vierwielaandrijving. In alle gevallen zijn de prestaties verbluffend en de bediening (sturen, remmen) nauwkeurig en informatief. Het officiële rijbereik varieert van 432 tot 497 kilometer, afhankelijk van de versie. Deze 'Cross' en 'Sport' Turismo, elk met hun eigen stijl, zijn praktischer dan de berlineversie van de Taycan, louter en alleen door hun achterklep. De instapversie met achterwielaandrijving is al heel aangenaam en snel, maar alleen verkrijgbaar als 'Sport' en niet als 'Cross'.

Porsche Taycan Sport Turismo (2023)
Breaks

Breaks

  • Porsche
    Taycan Sport Turismo (2023)

  • Prijs CO2
    Elektrisch 94217.5 - 201119€ 0 - 0 g/km (WLTP)

    Porsche Taycan Sport Turismo

    In 2021 werd het Taycan-gamma uitgebreid met een break. Geen model voor verhuizers, maar veeleer een shooting brake, die meer aandacht geeft aan stijl dan aan functionaliteit. En inderdaad, de bagageruimte is slechts 446 liter groot met alle zitplaatsen beschikbaar, of 1.212 liter met de achterstoelen neergeklapt (en zelfs iets minder in de topversies). Samen met een kleine frunk van 84 liter voorin is dat amper iets beter dan in de berline, maar de toegang tot de achterkoffer is hier wel gemakkelijker, dankzij de achterklep. Bovendien biedt de breakversie van de Taycan achterin meer hoofdruimte dankzij zijn hogere plafond. Er zijn twee koetswerkversies: een verhoogde, ‘ge-SUV-iseerde’ variant (met kunststof koetswerkbescherming), Cross Turismo gedoopt, en een verlaagde, sportievere variant, Sport Turismo geheten. De ‘Cross’ heeft standaard vierwielaandrijving en wordt aangeboden in vier motorvarianten: de 4 met een piekvermogen van 476 pk, de 4S met 571 pk, de Turbo met 680 pk en Turbo S met 761 pk. De Sport maakt grotendeels gebruik van dezelfde aandrijvingen, behalve dat hij de 4 als instapversie vervangt door een achterwielaangedreven variant (zonder suffix) met 408 pk (gevoed door een 79,2kWh-batterij) of 476 pk (met Plus-batterij van 93,4 kWh). Daarnaast vult hij het aanbod ook nog aan met een qua looks en onderstel sportievere variant: de 598 pk sterke GTS met vierwielaandrijving. In alle gevallen zijn de prestaties verbluffend en de bediening (sturen, remmen) nauwkeurig en informatief. Het officiële rijbereik varieert van 432 tot 497 kilometer, afhankelijk van de versie. Deze 'Cross' en 'Sport' Turismo, elk met hun eigen stijl, zijn praktischer dan de berlineversie van de Taycan, louter en alleen door hun achterklep. De instapversie met achterwielaandrijving is al heel aangenaam en snel, maar alleen verkrijgbaar als 'Sport' en niet als 'Cross'.

Vorige Porsche-modellen
Porsche Taycan Cross Turismo 2022

Tests Porsche Taycan

Onze tests

Budget

In hetzelfde budget