Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Gedetailleerde test / Subaru Forester Boxer Diesel 2.0D

We waren al zeer te spreken over de boxerdiesel in de Subaru Legacy. Dat deed het beste vermoeden voor de Forester 2.0 D, die er nog een zesde versnelling bijkreeg.

Prijs
NB
  • Score redactie 15.00 /20

Overzicht :

Gelegenheden om een motor van een echt nieuwe soort te testen zijn zo zeldzaam dat het voor ons een opwindende gebeurtenis is. Subaru introduceert de drie modellen van zijn ontluikende dieselgamma stapsgewijs. De spits werd vorige zomer afgebeten door de Legacy 2.0 D, nu is het de beurt aan de Forester 2.0 D en eind deze maand volgt de Impreza 2.0 D. Maar nieuwe diesel of niet, het merk heeft er zijn exclusieve passie voor permanente vierwielaandrijving en de boxerarchitectuur niet voor verloochend. Kortom, het is niet Subaru dat zich aanpast aan de zelfontbranding, het is eerder het tegenovergestelde.

Rijgedrag: 148/200

Dit is de eerste dieselmotor van Subaru, een tweeliter met twee per twee horizontaal tegenover elkaar liggende cilinders. Anders zou Subaru namelijk Subaru niet zijn... Deze unieke boxer-diesel was het wachten waard. Qua rendement heeft hij alle kenmerken van een goede viercilinder in lijn, met daarbovenop de zijdezachte verfijning van een zescilinder. De Legacy nam deze motor als eerste in gebruik met een manuele vijfversnellingsbak, de Forester krijgt er een zesde bij, al moet hij wel zijn reductieverhouding opgeven. Behalve de moeizame versnellingsbakbediening rijdt deze Forester op alle ogenblikken zalig.

Veiligheid: 140/200

De diameter van de voorste schijven werd vergroot gezien het meergewicht als gevolg van de dieselmotor. De Forester blijft trouw aan zijn vierwielaandrijving met drie differentiëlen,maar heeft een centrale viscokoppeling (om het koppel door te geven aan de as met het meeste grip) en een dynamische stabiliteitscontrole (VDC) met geïntegreerde vertrekhulp op hellingen (HSA) en antispinsysteem (TCS), dat het sperdifferentieel achteraan overbodig maakt. De nominale verdeling van het koppel over de assen bedraagt 50-50. De lay-out van de overbrengingsassen is symmetrisch, met het voordeel van het erg lage zwaartepunt ? dankzij de boxerarchitectuur.

Comfort: 168/200

Een Subaru heeft een soepele ophanging, of hij nu sportief is of niet. De Forester, dé allewegenauto voor ontspannen rijden, is geen uitzondering op die regel. Een wilde rijstijl bevalt hem niet echt, al blijft het serene karakter van zijn weggedrag wel onaangetast. Het geluid van de boxerdiesel lijkt op dat van een boxer op benzine... maar dan beter, want hij gaat minder hoog in de toeren en kweelt dus minder.Van trillingen is geen sprake. Een ruw wegdek brengt echter al snel rolgeluiden mee. De airco is zoals het hoort voor een all weather-auto met vierwielaandrijving (ontdooiing, ontwaseming).

Functionaliteit: 144/200

De Forester 2.0 D onderscheidt zich door de luchtinlaat voor de intercooler op de motorkap, zoals in de goeie ouwe tijd, waarin benzinemodellen zonder al te veel wijzigingen een diesel onder de kap kregen. Bij Subaru is deze inplanting erg geslaagd, want de 2.0 D biedt meer rijcomfort dan de 2.0.Verder plukt de dieselversie alle vruchten van het nieuwe koetswerk, met een hogere gordellijn en een ruimer interieur, vooral achterin en in de koffer. De basisuitrusting omvat al verwarmbare voorstoelen en ruitenwissers, koplampsproeiers, enzovoort. Kortom, dit is een cross-over voor de winter.

Budget: 160/200

De boordcomputer wekte de hoop dat het gemiddelde verbruik minder dan 8 l/100 km zou bedragen. In werkelijkheid raakte onze Forester 2.0 D niet onder die waarde, die echter nog altijd flatterend is voor een vierwielaangedreven auto waarvan de drie differentiëlen constant gebruikt worden. Met een zuinige rijstijl kun je echter wel aan 6,5 l/100 komen.Het minder goede rendement van de vele generaties benzineboxers die elkaar tot dusver zijn opgevolgd, is meteen vergeten... Deze geslaagde overstap naar diesel maakt het mogelijk om eindelijk zonder beperkingen te genieten van de troeven van het model, met uiteindelijk een veel hogere restwaarde.

Besluit: 760/1000

In de loop der jaren en door koppig originele keuzes te blijven maken is Subaru erin geslaagd om heel wat sympathie op te bouwen bij auto(sport)liefhebbers. De combinatie vierwielaandrijving en boxermotor, die geïdealiseerd wordt door de drukgevoede Impreza's (WRC, WRX of WRX STi), valt nog steeds in de smaak. Tot dusver had het in stand houden van dat concept echter meer iets van een militant pleidooi dan van een rationeel argument. Tenminste zolang er alleen benzine kon worden verstookt (in flinke hoeveelheden dan nog). Nu er een op alle vlakken (prestaties, soepelheid, levendigheid, geluid, rijcomfort, rijplezier en verbruik) schitterend dieselalternatief voorhanden is, zijn alle bezwaren weggevallen, in zoverre dat de Forester 2.0 D onder de compacte SUV's een aanbod is waar je niet omheen kunt. Een echt koopje zelfs, als je rekening houdt met de prijslijst en met het merkimago.

U kunt de gedetailleerde wegtest van de Subaru Forester 2.0 D nalezen in AutoGids 758 van 12/11/2008.

  • Fantastische motor
  • Verhouding prestaties-verbruik
  • Comfort (geluiddemping, ophanging)
  • Wegligging bij alle weer (4x4)
  • Prijs, uitgebreide en doordachte uitrusting
  • Stoelen, ruimte achterin
  • Fabricagekwaliteit
  • Slechte filtering rolgeluiden
  • Stroef schakelende versnellingsbak
  • Te soepele ophanging ?op de limiet?
  • Weinig personaliseringsmogelijkheden
  • Oncomfortabele vijfde plaats
  • Korte onderhoudsintervallen
  • Geen automaat mogelijk

In dit artikel : Subaru, Subaru Forester

NIEUWSBRIEF

De concurrenten