Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Scoops / Toyota werkt aan hardcore GR Yaris

Geschreven door Piet Andries op 13-09-2022

Een hoofdingenieur van het Japanse automerk bevestigt dat Toyota werkt aan een uitgeklede en opgepepte versie van de GR Yaris. Noem het een RS-versie, zo je wil.

De hoofdingenieur van Gazoo Racing, Toyota’s sportdepartement, Naoyuki Sakamoto heeft onthuld dat zijn bedrijf bezig is met een straffere versie van de GR Yaris. Zijn team wil het vermogen van deze pretraket opvoeren door de motor van de Corolla Morizo Edition in zijn neus te lepelen.

Deze enkel in Noord-Amerika beschikbare Morizo Edition knijpt 300 pk uit zijn 1.6-turbo, aangevuld met een koppel dat piekt op 400 Nm. De auto stelt het ook zonder achterbank, en deze ingrepen zouden ook worden toegepast op de Yaris-versie die nu in de maak is, al zou de airco niet op de schop gaan. Maakt ook de overstap; de manuele zesbak met de kortere verhoudingen.

Racepseudoniem

Na deze vorm van mechanische radicalisering zou de Yaris in minder dan 4,5 seconden van stilstand aan 100 km/u staan en 250 km/u halen. Zonder de afslankkuur doet een GR Yaris daar 5,2 seconden over en tikt hij 230 km/u aan. Verder bevestigt Sakamoto dat er ook nog wordt gewerkt aan een versie met een robotbak met dubbele koppeling en mogelijks acht verzetten.

Juich nog niet te vroeg. Dit project zit nog in een experimentele fase en Toyota moet nog het licht op groen zetten voor serieproductie. Of deze GR Yaris ook Morizo Edition zal heten, is onduidelijk. Er bestaat al een GR Yaris Morizo Selection die via over-the-air updates mee evolueert met de tijd. Deze softwareverbeteringen maken het mogelijk om het rijgedrag van de auto aan te scherpen. Maar de Morizo Selection verscheen enkel op de Japanse markt. Morizo is het racepseudoniem van Akio Toyoda, de grote baas van Toyota.

 

Journalist AutoGids/ AutoWereld

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten