Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De Audi Q5 treedt voor 2025 aan in zijn derde generatie. Het zal meteen de laatste zijn met verbrandingsmotoren – wie nu al een elektrische SUV wil met de vier ringen in deze klasse, moet de Q6 e-Tron hebben. De Q5 valt op door zijn langere en platte motorkap, enorme luchtinlaten en grotere overhangen, wat hem elegant en toch stoer maakt. Het interieur is aanzienlijk ruimer dan dat van zijn voorganger en biedt handige functies zoals een verschuifbare achterbank en meer opbergruimte. Ook de leuning van de achterbank kan in verschillende posities worden versteld en het maximale laadvolume bedraagt 1.473 liter. Het dashboard wordt gedomineerd door een panoramisch display, met zelfs een passagiersscherm. Audi legt de nadruk op hoogwaardige, duurzame materialen in de afwerking, met minder gebruik van echt leer en meer gerecycleerde stoffen.
Wat betreft motoropties, biedt de nieuwe Q5 verschillende motoren, waaronder een 2.0 TFSI-benzine met 204 pk en een 2.0 TDI-dieselversie met hetzelfde vermoge,n maar meer koppel (400 Nm). Het voorlopige topmodel is de SQ5, met een drieliter-V6-benzinemotor die 367 pk levert. Alle motoren zijn dus uitgerust met de vaardige MHEV-Plus-technologie, die emissievrije ritten mogelijk maakt zoals bij stekkerhybrides. Zo’n PHEV-versie wordt later gelanceerd, net zoals de sportievere Sportback. Voorzien van luchtvering met adaptieve demping haalt de Q5 een betere balans tussen comfort en sportiviteit dan ooit.
Voor wat zijn laatste Q5 met verbrandingsmotoren wordt, heeft Audi zich er niet snel vanaf gemaakt. Dit is een concentraat van de bedrijfsleuze ‘Voorsprong door Techniek’, maar dat betaal je ook.