Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De vierde generatie van Honda’s stadsauto, die in 2020 gelanceerd werd, kreeg in 2023 een beperkte update, met een licht hertekende grille en wat nieuwe kleuren en afwerkingsdetails vanbinnen en vanbuiten. De stoerder ogende ‘Crosstar’ blijft in het gamma, maar krijgt voortaan het gezelschap van een ‘Advance Sport’-uitvoering met een sportievere look. De Jazz blijft trouw aan het concept van kleine eenvolumer, met voor een auto van nog geen 4,10 meter lang nog altijd een ruim en functioneel interieur. Het dashboard ziet er goed uit en is bekleed met degelijke materialen, maar Honda besteedde ook veel aandacht aan bergvakken, ergonomie en connectiviteit. De rijhouding is uitstekend en ook achterin is het aangenaam toeven. De Jazz beschikt overigens nog altijd over de Magic Seats-achterbank met haar opklapbare zittingen, zodat je grote en/of zware voorwerpen gewoon op de vloer achter de voorstoelen kwijt kunt.
De Jazz is er bij ons enkel nog als hybride, waarvan de kleine batterij enkel onderweg kan worden bijgeladen. In de praktijk rijdt de kleine Honda echter vaak op elektrokracht alleen, zonder tussenkomst van de 1.5-benzinemotor. Die doet in normale omstandigheden enkel dienst als stroomgenerator. In 2023 werd de aandrijflijn iets krachtiger (122 pk), zonder echter de WLTP-waarden voor verbruik en uitstoot op te drijven. Naast de souplesse en de respons van de elektromotor valt de goede geluiddemping in het interieur op, of toch zolang je het rustig aan doet en het motortoerental van de verbrandingsmotor niet te hoog doet oplopen.
De slimme Honda Jazz blijft een uitgekiende en verleidelijke kleine auto. Dat hij er enkel nog als hybride is, verandert daar niets aan, integendeel. Anderzijds maakt dat gegeven er de Jazz niet goedkoper op.