Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Model Lotus Emeya 2024

  • Met de Emeya stuurde Lotus in 2024 zijn derde elektrom­odel de ring in. Na de hypercar Evija en de SUV Eletre gaat het nu om een vierdeurs-GT. Een Porsche Taycan-killer dus. Niet alleen met zijn top van 256 km/u en een spurt naar 100 in 2,8 seconden (R) is hij klaar voor de strijd, want zijn piekvermogen qua snelladen ligt met 350 kW zelfs nog flink hoger. Nu nog een geschikte laadpaal vinden en de 102 kWh-­batterij van de Eletre, staat in 18 minuten weer voor 80% paraat.

    De uitgekiende aerodynamica, met een actieve splitter vooraan, een inklapbare spoiler in twee delen achteraan en acht ventilatiekanalen op het koetswerk demonstreren dat Lotus ook onder Chinees bewind zijn pappenheimers kent. Het helpt in dit geval niet alleen de wegligging vooruit, maar ook het rijbereik – Lotus belooft in het beste geval meer dan 600 kilometer. Alle Emeya’s hebben twee elektromotoren en vierwielaandrijving, maar de R overtroeft zijn broers met 918 in plaats van 612 pk. Overkill, want die R is niet noodzakelijk de betere.

    Maar goed, als we ook nog de gesofisticeerde sensorsturing van de luchtvering, die met bliksemsnelheid het wegdek leest, de puike afwerking van het interieur en het voor deze klasse bovengemiddelde plaatsaanbod taxeren, is het duidelijk dat Porsche met het herboren Lotus een harde noot te kraken heeft. Alleen is de Emeya nogal obees en XL van snit.

    Dat de Emeya niet met grote verrassingen uitpakt, neemt allerminst weg dat hij op een imponerende rivaal voor de Porsche Taycan is uitgedraaid. Zo bevestigt hij dat Lotus onder de vleugels van Geely de technologie en het aura in handen houdt om een lang gekoesterde ambitie waar te maken.

  • Elektrisch

    • Automatisch
    • 612 pk
    • 610 km • 17.7 kWh/100km
    • 102 kWh • - kW (AC) • 350 kW (DC)
    • 5 deuren
    • 5 zitplaatsen
    • Automatisch
    • 612 pk
    • 610 km • 17.7 kWh/100km
    • 102 kWh • - kW (AC) • 350 kW (DC)
    • 5 deuren
    • 5 zitplaatsen
    • Automatisch
    • 918 pk
    • 485 km • 22.4 kWh/100km
    • 102 kWh • - kW (AC) • 350 kW (DC)
    • 5 deuren
    • 5 zitplaatsen

Tests Lotus Emeya

Onze tests

Nieuws Lotus

Aanbevolen nieuwsberichten

Budget

In hetzelfde budget