Het gaat niet goed met Lotus, dat tegenwoordig opereert onder de vleugels van de Chinese Geely-groep. Maar de Britse sportwagenbouwer blijft niet bij de pakken zitten. Zo werd het gamma van de Eletre (en dat van de Emeya) opnieuw ingedeeld: de basisversies heten nu 600, de vroegere R-versie werd omgedoopt tot 900, met voortaan voor beide keuze uit meerdere uitrustingsniveaus – voor de 900 heten die Sport en Sport Carbon.
Concept Lotus Eletre 900 Sport
De techniek en de bijbehorende prestaties veranderen niet: de krachtigste Eletre is nog altijd 918 pk sterk, spurt in 2,95 seconden naar 100 km/u en haalt een top van 265 km/u. Ook de 800-voltarchitectuur, de 109 kWh-batterij en de laadvermogens – 350 kW op gelijkstroom en 22 kW op wisselstroom – zijn nog immer dezelfde.
Rijden (circuit) Lotus Eletre 900 Sport
Op het Autodromo Tazio Nuvolari, gelegen halverwege tussen Milaan en Genua, had Lotus voor ons een kort parcours uitgestippeld bestaande uit een variatie van bochten en een (te) korte rechte lijn. Met een leeggewicht van liefst 2,7 ton lijkt de Eletre a priori niet gebouwd voor dit soort werk, maar dat is buiten de meesturende achteras gerekend, die de wielbasis van 3.019 millimeter virtueel een stuk compacter maakt en de inertie opvangt.

Wel vraagt deze grote cross-over om een zuivere rijstijl: tijdig aanremmen, niet forceren in de bocht en geleidelijk uitaccelereren is de boodschap. Zondig tegen een van die principes, en de Eletre gaat hopeloos ondersturen – al valt dat netjes op te vangen door van het gas te gaan.
De 918 paarden sleuren op een beschaafde manier aan het koetswerk, en de regeneratie is al even zacht. Hoewel het gevoel in het rempedaal constant blijft, laat de hoge massa van deze SUV zich echter niet wegcijferen: al na twee rondjes zaten de banden stilaan aan hun kookpunt.
Rijden (openbare weg) Lotus Eletre 900 Sport
Het is duidelijk dat ook deze 900-variant van de Eletre meer in zijn element is op de openbare weg. Het comfort is stevig, maar degelijk (zolang je de Sport-stand vermijdt op slechte wegen), dankzij een overtuigende stilte en een kundige gestuurde schokdemping.
Het ruime en comfortabele interieur is nog altijd erg knap afgewerkt en verzorgt zijn connectiviteit, met naast draadloze Apple CarPlay en Android Auto ook over-the-airupdates en een herwerkte Lotus Connect-app – al blijft dat centrale scherm qua ergonomie geen hoogvlieger.

Met het knappe stuur, dat zwaarder gaat aanvoelen naarmate je het tempo opvoert, kun je perfect de weg lezen, en dankzij de keurig georkestreerde trekkracht rondt de Eletre haarspeldbochten met het grootste gemak. Desondanks lijken die 918 paarden in het dagelijkse verkeer pure overkill; de 600-variant zal ruimschoots volstaan. Ja, de stoplichtsprintjes zijn hier nog wat spectaculairder, maar of dat nu de meerprijs van bijna 50.000 euro rechtvaardigt?
Conclusie Lotus Eletre 900 Sport
Neen, ook de Eletre 900 ontsnapt niet aan de wetten van de fysica. Al komt hij toch al aardig in de buurt. Waarmee hij nog maar eens bewijst dat Lotus nog altijd een meester blijft qua chassisafstelling. Zelfs als het om een SUV gaat.
Maar eigenlijk wisten we dat al: op de nieuwe naam na is deze Eletre 900 Sport zowat identiek aan de oude ‘R’.