Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Lotus Eletre (facelift 2025) - hoe nieuw is de nieuwe 900 Sport?

Geschreven door Frédéric Kevers op

Een nieuwe nomenclatuur, maar de ambities blijven dezelfde: de Lotus Eletre is een elektrische SUV die topprestaties wil verzoenen met dagelijkse bruikbaarheid. AutoGids doet de test met de 900 Sport.

148.790 €

Het gaat niet goed met Lotus, dat tegenwoordig opereert onder de vleugels van de Chinese Geely-groep. Maar de Britse sportwagenbouwer blijft niet bij de pakken zitten. Zo werd het gamma van de Eletre (en dat van de Emeya) opnieuw ingedeeld: de basisversies heten nu 600, de vroegere R-versie werd omgedoopt tot 900, met voortaan voor beide keuze uit meerdere uitrustingsniveaus – voor de 900 heten die Sport en Sport Carbon.

Concept Lotus Eletre 900 Sport

De techniek en de bijbehorende prestaties veranderen niet: de krachtigste Eletre is nog altijd 918 pk sterk, spurt in 2,95 seconden naar 100 km/u en haalt een top van 265 km/u. Ook de 800-voltarchitectuur, de 109 kWh-batterij en de laadvermogens – 350 kW op gelijkstroom en 22 kW op wisselstroom – zijn nog immer dezelfde.

Rijden (circuit) Lotus Eletre 900 Sport

Op het Autodromo Tazio Nuvolari, gelegen halverwege tussen Milaan en Genua, had Lotus voor ons een kort parcours uitgestippeld bestaande uit een variatie van bochten en een (te) korte rechte lijn. Met een leeggewicht van liefst 2,7 ton lijkt de Eletre a priori niet gebouwd voor dit soort werk, maar dat is buiten de meesturende achteras gerekend, die de wielbasis van 3.019 millimeter virtueel een stuk compacter maakt en de inertie opvangt.

Review Lotus Eletre 900 Sport

Wel vraagt deze grote cross-over om een zuivere rijstijl: tijdig aanremmen, niet forceren in de bocht en geleidelijk uitaccelereren is de boodschap. Zondig tegen een van die principes, en de Eletre gaat hopeloos ondersturen – al valt dat netjes op te vangen door van het gas te gaan.

De 918 paarden sleuren op een beschaafde manier aan het koetswerk, en de regeneratie is al even zacht. Hoewel het gevoel in het rempedaal constant blijft, laat de hoge massa van deze SUV zich echter niet wegcijferen: al na twee rondjes zaten de banden stilaan aan hun kookpunt.

Rijden (openbare weg) Lotus Eletre 900 Sport

Het is duidelijk dat ook deze 900-variant van de Eletre meer in zijn element is op de openbare weg. Het comfort is stevig, maar degelijk (zolang je de Sport-stand vermijdt op slechte wegen), dankzij een overtuigende stilte en een kundige gestuurde schokdemping.

Het ruime en comfortabele interieur is nog altijd erg knap afgewerkt en verzorgt zijn connectiviteit, met naast draadloze Apple CarPlay en Android Auto ook over-the-airupdates en een herwerkte Lotus Connect-app – al blijft dat centrale scherm qua ergonomie geen hoogvlieger.

Review 2025 Lotus Eletre 900 Sport

Met het knappe stuur, dat zwaarder gaat aanvoelen naarmate je het tempo opvoert, kun je perfect de weg lezen, en dankzij de keurig georkestreerde trekkracht rondt de Eletre haarspeldbochten met het grootste gemak. Desondanks lijken die 918 paarden in het dagelijkse verkeer pure overkill; de 600-variant zal ruimschoots volstaan. Ja, de stoplichtsprintjes zijn hier nog wat spectaculairder, maar of dat nu de meerprijs van bijna 50.000 euro rechtvaardigt? 

Conclusie Lotus Eletre 900 Sport

Neen, ook de Eletre 900 ontsnapt niet aan de wetten van de fysica. Al komt hij toch al aardig in de buurt. Waarmee hij nog maar eens bewijst dat Lotus nog altijd een meester blijft qua chassisafstelling. Zelfs als het om een SUV gaat.

Maar eigenlijk wisten we dat al: op de nieuwe naam na is deze Eletre 900 Sport zowat identiek aan de oude ‘R’.

 

Verwante testen

In dit artikel : Lotus, Lotus Eletre

Web Editor

Tests

Onze tests