Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Lotus Emira Turbo SE (2025) – sneller en beter?

Geschreven door Frédéric Kevers op

Het gamma van de Lotus Emira krijgt er een derde variant bij: de Turbo SE is krachtiger, lichter én sneller dan de V6. Of hem dat ook beter maakt? AutoGids doet de test.

111.800 €

De Emira kwam in april 2022 de Evora aflossen en moet de laatste Lotus worden die nog een verbrandingsmotor onder de kap heeft. In eerste instantie was dat enkel een 3,5 liter grote Toyota-V6 met compressor, goed voor 400 pk en gekoppeld aan een manuele versnellingsbak of een zestrapsautomaat.

Later kreeg die zespitter het gezelschap van een Turbo-variant, met centraal achterin een tweeliter-viercilinder van 360 pk – in feite de motor afkomstig uit de Mercedes-AMG A 45, inclusief diens gerobotiseerde DCT-achtbak. Ter gelegenheid van zijn midlife-update krijgt de Emira er nu nog een derde variant bij: de Turbo SE.

Aandrijving Lotus Emira Turbo SE (2025)

Concreet kijken we hier naar een Emira Turbo waarvan het vermogen werd opgekieteld naar 406 pk. Het maximumkoppel van 430 Nm wijzigt niet, en ook de DCT-versnellingsbak is opnieuw van de partij, al werd die wel bedacht met een nieuwe sturing waarmee de bak zowel sneller als zachter door zijn verhoudingen wisselt.

Prestaties Lotus Emira Turbo SE (2025)

Qua naakte prestaties levert dat een topsnelheid op van 291 km/u en een 0 tot 100 km/u in 4 seconden rond. Daarmee is de Emira Turbo SE niet alleen sneller dan de Turbo (275 km/u en 4,4 seconden), maar legt hij bij de sprint van 0 naar 100 ook de V6 SE over de knie (4,3 seconden). Een verbeterde koeling én aangepaste rijhulpsystemen moeten helpen om de boel heel te houden.

Design Lotus Emira Turbo SE (2025)

Uiterlijk is de Turbo SE enkel door zijn logo’s van de andere varianten te onderscheiden. Dat mag wat ons betreft een voordeel worden genoemd, want het lijnenspel van de Emira blijft simpelweg fantastisch: met zijn onvervalste supercarlook steelt hij overal de show.

2025 Lotus EMira Turbo SE

Interieur Lotus Emira Turbo SE (2025)

Ook het interieur verschilt niet wezenlijk van dat van zijn twee broers, wat betekent dat de Emira ook als Turbo SE perfect dagelijks inzetbaar blijft. Met een koffer achter de motor én de ruimte achter de twee voorstoelen is er genoeg plek voor de wekelijkse boodschappen of voor een vakantie-uitstap met zijn tweeën –die harde reiskoffer moet dan wel ingeruild worden voor een set kleinere tassen, dat spreekt voor zich.

2025 Lotus EMira Turbo SE

Rijgedrag Lotus Emira Turbo SE (2025)

Wanneer we de sleutels van onze Emira Turbo SE overhandigd krijgen, heeft de auto er net vier intensieve dagen op circuit opzitten, en die hebben duidelijk hun sporen nagelaten. Om de haverklap verschijnen er de gekste fantoomwaarschuwingen op het dashboard, die duidelijk op niks berust zijn en allemaal ook weer even snel verdwijnen als ze gekomen zijn.

Verder hebben de banden duidelijk te lijden gehad onder dat circuitgebruik, terwijl ook de remblokken niet ongehavend uit de strijd zijn gekomen: de remmen voelen wat minder ‘bijterig’ aan, zonder daarom echter aan efficiëntie in te boeten. Allemaal tekenen dat deze Lotus met de nodige sérieux ontworpen werd.

Anders dan de Emira Turbo die we eerder op Engelse bodem konden uittesten, is onze Turbo SE uitgerust met het Touring Pack, met een iets meer op comfort ingesteld onderstel. Een verschil dat al van bij de eerste meters bij lage snelheid duidelijk wordt op onze Ardense wegjes, die qua achterstallig onderhoud niet veel hoeven onder te doen voor hun Britse tegenhangers.

Voeg daar nog perfect ontworpen stoelen bij (al zullen die voor sommigen nog altijd iets te smal zijn voor de heupen) en je krijgt een uiterst comfortabel geheel voor een sportieveling van dit allooi. We kennen een pak grote SUV’s en cross-overs die je rug en zitvlak veel minder ontzien…

Zelfs na een Autobahn-rit van meerdere uren stap je fris als een hoentje uit. Ook al omdat het interieur behoorlijk goed geluidgedempt is. Alleen de turbo laat zich nogal sterk horen – sterker dan in de gewone Emira Turbo – maar die aanzuiggeluiden, dat fluiten en afblazen van de wastegate hebben iets onweerstaanbaar nostalgisch dat bijdraagt tot de charme van deze viercilindervariant.

Hou je ehter meer van lyrische motorklanken, dan blijft de V6 de betere keuze. De geclaimde aanpassingen aan de sturing van de DCT-achtbak tot slot lijken vooral tastbaar bij het opschakelen; bij lage snelheden wil de bak nog altijd wat schokken, zij het iets minder dan we ons herinneren uit de gewone Turbo.

2025 Lotus EMira Turbo SE

Dat de tweeliter-turbo hier 40 pk extra uit zijn hoed tovert, merk je vooral in de hogere toerentalregionen, waar deze Turbo SE voelbaar een langere adem heeft. Bij de hernemingen komt het geweld ook krachtiger binnenstromen, al blijft alles makkelijk controleerbaar en is de trekkracht vij van kritiek.

Of toch in onze droge testomstandigheden; op een nat of glibberig wegdek is dat mogelijk een ander verhaal. Maar hier in het droge kunnen we maximaal genieten van het evenwicht dat in dit o zo kundige chassis schuilt. De Emira laat zich uiterst neutraal in de bocht zetten, om vervolgens moeiteloos de heupen uit te zwaaien als je daarom vraagt.

Een levendig weggedrag waarbij je zijn old school-stuur, dat wat zwaar, maar tegelijk hyperdirect is, helemaal naar waarde leert te schatten. De Emira is nog een sportwagen met middenmotor van de oude stempel, wat betekent dat je het stuur goed moet vasthouden bij hoge snelheden, want elke dwarsnaad, elke hobbel, elke golving kan zomaar de koers beïnvloeden.

Dit is een auto die je als bestuurder bij de les houdt, en misschien is dat zo slecht nog niet. Weet echter dat ook de elektronische vangnetten waken, zodat je nooit bang hoeft te zijn voor lange snelwegritten. Toch voel je dat deze Lotus eerst en vooral gemaakt is om je mee te amuseren op verlaten slingerwegjes. Een biotoop waarin de kleine en lichte Engelsman zich als een vis in het water voelt en een onuitputtelijke bron van plezier wordt.

Alleen nog een mooier zingende motor en een versnellingspook om zelf in de pot te roeren en het feest zou helemaal compleet zijn. Maar wacht, de oplossing staat gewoon in de Lotus-catalogus, in de vorm van de handgeschakelde Emira V6 SE…

Conclusie Lotus Emira Turbo SE (2025)

Aan de rijervaring in de gewone Emira Turbo voegt deze Turbo SE nog wat extra pit en verfijning toe. Wat meer drama ook, dankzij zijn nog wat meer uitgesproken turbogeluiden.

Maar bovenal herinnert hij je aan het immense plezier dat je kunt beleven aan een auto die een schitterende look combineert met een goede motor en een eersteklas onderstel! Nu nog (minstens) 111.800 euro bijeen weten te sprokkelen…

 

Verwante testen

In dit artikel : Lotus, Lotus Emira

Web Editor

Tests

Onze tests