Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Met zijn elektrische cross-over ZS maakte MG begin 2020 zijn rentree op het Europese vasteland. En het (intussen Chinese) merk pakte meteen zwaar uit: voor de prijs van een elektrische stadsauto krijg je hier een grotere en ruimere SUV, met voldoende plaats voor een gezin én zijn bagage. Voor 2022 werd de ZS flink opgewaardeerd, en dan met name in het interieur, waar een volledig nieuw en online verbonden multimediasysteem zijn intrede deed, net als digitale instrumenten. Ook het aanbod aan rijhulpsystemen is bijzonder uitgebreid. Alleen in het ontbreken van een diepteverstelling voor de stuurkolom schemert de budgetroeping nog door.
Van de elektrische ZS zijn twee versies verkrijgbaar. De Standard Range koppelt een elektromotor van 177 pk aan een batterij van 51 kWh, genoeg voor een WLTP-rijbereik van 320 kilometer. Deze versie houdt het wel bij een eenfasige lader van 6,6 kW. Gelijkstroom laden kan tot 92 kW. Meer veelzijdigheid vind je bij de Long Range-variant (156 pk, batterij van 72 kWh, 440 kilometer). Bovendien kan die versie (als optie) driefasig laden (standaard tot 11 kW) en sneller DC-laden. Het rijgedrag van deze Chinese cross-over is eerder op comfort ingesteld: een sportieve rijstijl leidt al snel tot trekkrachtverlies en uitgesproken onderstuur. Maar met een wat meer bezadigde rechtervoet komt de MG best aangenaam voor de dag.
Deze MG ZS bood al ongezien veel elektrische auto voor je geld, en doet dat nog meer sinds de facelift een aantal heikele punten rechtzette. De Long Range is iets duurder, maar alleen al door zijn betere laadcapaciteiten toch de betere keuze in het gamma. Weet dat de opvolger – ES5 geheten – echter al klaarstaat.