De Rafale belichaamt Renaults rentree in de topklasse. Dat aura moet vooral van het nieuwe en stoere design komen, dat meteen de nieuwe huisstijl inwijdt, want vanwege zijn technologische verwantschap met de Espace zou je hem ook gewoon als de coupéversie van die laatste kunnen wegzetten. Binnenin doet het infotainmentssyteem van de Espace zijn intrede, voorzien van het krachtige Android Automotive 12, dat naadloze telefoonkoppelingen maakt en ook onderhoudsmeldingen weergeeft. Ook het glazen panoramadak is een speciale vermelding waard, omdat de actieve coating met PLDC-technologie voor lichtfiltrering bliksemsnel werkt. Het spaart ook hoofdruimte uit, wat gezien de aflopende daklijn zeker een voordeel is.
De Rafale debuteerde met de Full Hybrid-aandrijving van de Espace, die een 1.2-benzine combineert met twee elektromotoren en een Multimode-versnellingsbak zonder klassieke koppeling. Deze strooit 200 pk over de voorwielen uit. Eind 2024 deed ook een plug-inversie van dat aandrijfgeheel haar intrede, die 300 pk over de vier wielen verdeelt en 105 uitstootvrije kilometers uit een 22 kWh-batterij haalt. Onderweg zorgt de optionele vierwielsturing voor een wendbaar karakter, al pakt de Rafale ook uit met 32 rijhulpsystemen voor ondersteund reizen. Het Active Driver Assist biedt een vergaande vorm van semiautonoom rijden, zelfs als wegmarkeringen ontbreken.
Met de formule van een coupé-SUV speelt Renault op zeker nu het de premiumspelers weer de handschoen toewerpt. De Rafale leunt sterk op de Espace, maar door de slimme hybride aandrijflijnen en andere hightechsnufjes slaat hij zeker geen mal figuur.