- Score redactie 16.60 /20
Of wij ook in de 4 E-Tech Electric die oude Renault ‘4L’ zien? Een beetje wel, maar het is overduidelijk dat hij visueel niet even dicht aansluit bij zijn stamvader als de nieuwe 5 E-Tech Electric dat wél doet: vergeleken met de frêle en iel op zijn hoge poten staande Renault 4 uit 1961 is deze robuust ogende cross-over met zijn brede schouders een heel andere auto.
Als we eerlijk zijn, herkennen we er eerder een moderne Jeep Avenger in dan een oude Renault 4. Maar bovenal zien wij een erg leuk vormgegeven auto, die netjes voldoet aan de hedendaagse stilistische canons. Deze auto hééft iets. We gaan niet beweren dat hij het nieuwe hebbeding in onze steden gaat worden, maar één ding staat vast: hij blijft niet onopgemerkt.
Los van die historische verwijzingen heeft die nieuwe 4 E-Tech zeker zijn plaats in het Renault-gamma. In de eerste plaats als iets ruimer alternatief voor de 5 E-Tech, op dezelfde basis en in dezelfde ludieke retrosfeer, zonder daarbij in het vaarwater te komen van de grotere, krachtigere en duurdere Scenic. Op papier een goeie bal dus van Luca de Meo, tot voor kort de CEO van Renault, zonder wie deze ‘nieuwe R4’ er nooit zou zijn gekomen. Nu alleen hem nog verkocht zien te krijgen, maar dat is de Meo’s probleem niet meer…
Franse cultuur
Veel Franser dan de Renault 4 E-Tech kan een auto niet worden. Natuurlijk sleept hij – alleen al door zijn naam – die hele populaire beeldvorming rond het origineel met zich mee, dat diep verankerd is in de Franse cultuur, maar deze nieuwkomer wordt ook nagenoeg volledig in Frankrijk gebouwd.
Zijn kraamkliniek bevindt zich net over de grens met de provincie Henegouwen, in Maubeuge, zijn batterijpakket komt sinds kort van iets verderop in Douai, en de e-motoren worden vervaardigd in de fabriek van Cléon, in Normandië. Het levert de Renault 4 het label ‘Origine France Garantie’ op, wat voor sommigen – en zeker bij onze chauvinistische zuiderburen – een doorslaggevend argument kan zijn.
De 4 E-Tech maakt in feite deel uit van een retro-elektrisch drieluik op het AmpR Small-platform, met naast de vorig jaar gelanceerde 5 ook nog de Twingo E-Tech, die voor 2026 op stapel staat. De 4 is de grootste van die drie, en heeft in die hoedanigheid ook recht op een uitgerekte versie van die technische basis. Qua buitenafmetingen valt hij met zijn 4,14 meter nog net in het B-segment, maar zijn binnenruimte is die van een klasse daarboven.
Lijkt groter dan hij is
De designers hebben trouwens knap werk geleverd door deze 4 er groter te doen uitzien dan hij in werkelijkheid is. Vergeleken met de 5 E-Tech Electric is de R4 22 centimeter langer, waarvan 8 centimeter hem in de wielbasis zit (hier 2,62 meter). In de hoogte kwam er een dikke 5 centimeter bij, waarbij alleen al de bodemvrijheid van 145 naar 181 millimeter ging. Dat lijkt allemaal niet zo veel, maar in werkelijkheid maakt het een wereld van verschil.
Wat die look betreft, nog een interessante bijzonderheid: het ‘radiatorrooster’ is uit één doorlopend afdekplaat van 1,45 meter gemaakt, met daarachter plek voor twee ronde koplampen en errond een rand die doet denken aan de verchroomde bies bij de oude R4. Net als het merklogo in het midden van de grille is die hele rand van achteren uit verlicht, zonder visuele onderbreking – volgens Renault een primeur in de autosector. Die neus zou bovendien afzonderlijk gedemonteerd en vervangen kunnen worden, zodat een kapotte koplamp of een beschadigd rooster geen financiële aderlating hoeft te zijn.
Foto’s: Dennis Noten
- Compacte én veelzijdige EV
- Leuk en modern voorkomen
- Handige koffer
- Hoge prijzen
- Beperkt rijbereik en DC-laadvermogen
- Geen frunk