Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Na de #1 lanceerde Smart ‘2.0’ – tegenwoordig een joint venture tussen Mercedes en Geely – begin 2024 de #3. Beide modellen delen hun technische basis, al is de #3 met zijn 4,40 meter wel een stuk langer dan zijn kleine broer. Tegelijk is hij ook 2 centimeter breder én 8 centimeter lager, met een aflopende daklijn die hem coupé-SUV allures geeft. Desondanks is het achterin riant zitten, met massa’s beenruimte. Een kofferinhoud van 370 liter is dan weer minder indrukwekkend. Voorin valt vooral de mooie afwerking op. De digitale instrumenten worden aangevuld met een head-updisplay, terwijl je voor de rest zowat alles regelt via het 12,8 duim grote aanraakscherm, tot zelfs de meest alledaagse handelingen toe.
Net zoals zijn kleine broer laat de #3 de keuze tussen een achterwielaangedreven variant (272 pk) en een vierwielaangedreven uitvoering (424 pk). De instapversie houdt het bij een LFP-batterij van 49 kWh, volgens de WLTP-cyclus genoeg voor 325 kilometer, alle andere uitvoeringen hebben recht op een NMC-exemplaar van 66 kWh. Daarmee komen de RWD-versies op papier 455 kilometer ver. Wisselstroom laden kan driefasig tot 22 kW, aan een DC-snellader verteert de Smart 150 kW (130 voor de kleine batterij). Zelfs de basisversie zet al knalprestaties neer, en het weggedrag is gezond, ja zelfs vermakelijk … voor zoverre de rijhulpsystemen het feestje niet komen vergallen.
Een trendy look, een ruim interieur, een erg prettig weggedrag én een interessante prijs: het is een cocktail waarmee de elektrische Smart #3 moet kunnen scoren bij het (fleet)publiek. Perfect is hij niet, al lijkt hij vooral te lijden onder ‘ziektes van deze tijd’ die ook zijn rivalen treffen.