Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
In tegenstelling tot zijn elektrische tegenhanger, de ID.7, is de negende generatie van de Passat er enkel nog als break in Europa. Het model werd in de herfst van 2023 onthuld, samen met de huidige Tiguan. Allerminst toeval, want beide modellen delen heel wat onderdelen, tot zowat hun volledige bestuurderspost toe. Die oogt met zijn grote schermen een pak moderner dan in de vorige Passat, maar schrapte tegelijk wel alle knoppen op de middenconsole. Ergonomisch niet echt een verbetering… Doordat de Passat andermaal in alle richtingen uitzette – de middenklassebreak van weleer flirt stilaan met de 5 meter – is de beenruimte achterin ronduit weelderig, terwijl je in de koffer bijna 700 liter kwijt kunt.
Op zijn geëvolueerde MQB-platform gedraagt de Passat zich niet wezenlijk anders dan vroeger, of toch niet met de passieve standaardophanging. Met de optionele gestuurde schokdempers zijn de verschillen tussen Comfort en Sport nu echter veel sterker merkbaar, waarbij vooral die comfortstand deze Passat goed afgaat. Voeg daar de doorgedreven geluiddemping en uitstekend zittende ErgoActive-stoelen aan toe, en je krijgt een eersteklas reisbreak. De Passat is leverbaar als 1.5 TSI en 2.0 TDI, telkens 150 pk sterk. De twee plug-inhybrides, die de 1.5-benzine met een batterij van netto 19,7 kWh optuigen, leggen een indrukwekkend elektrisch rijbereik tot 134 kilometer voor en kunnen ook aan de snellader langs de autosnelweg.
Het wat dertien-in-een-dozijn ogende koetswerk van deze Passat vertelt maar het halve verhaal: pas als je instapt, merk je hoezeer generatie negen werd opgewaardeerd. Met de juiste opties aangevinkt rijdt Volkswagen hier weer een dijk van een reisbreak voor.