Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Helemaal bovenaan in het Volvo-gamma prijkt de EX90, zeg maar de elektrische tegenhanger van de XC90. Daarmee vergeleken staat deze forse SUV van meer dan 5 meter lang op een ander en nieuw platform, dat hij trouwens deelt met zijn Polestar-neef, de 3. Terwijl die laatste het wat dynamischer ziet, trekt de grote Volvo volop de kaart van luxe en comfort. Hij is verkrijgbaar met twee of drie stoelrijen, met keuze tussen vijf, zes of zeven zitplaatsen. Met alle stoelen in gebruik krimpt het laadvolume naar 310 liter, maar met de kofferstoeltjes weggeklapt wordt dat al meteen 655 liter. Laadkabels vinden een plek in de neus.
De EX90 bestaat als achterwielaangedreven Single Motor (279 pk) en als Twin Motor, met bijkomend een motor op de vooras en een systeemvermogen van 408 pk - of zelfs 517 pk voor de Performance. De Twin Motors hebben een net iets grotere batterij (111 kWh bruto in plaats van 104 kWh), wat hun iets hogere stroomverbruik compenseert, zodat alle varianten qua WLTP-rijbereik in de buurt van een aantrekkelijke 600 kilometer uitkomen. Een laadvermogen tot 250 kW betekent dat je nooit al te lang hoeft stil te staan. Om de comfortervaring compleet te maken biedt Volvo ook een adaptieve luchtvering aan. Daarnaast onderscheidt de EX90 zich door zijn uitgebreide arsenaal aan rijhulpsystemen, met zelfs een lidar boven de voorruit.
De Volvo EX90 schrijft luxe met hoofdletter L en comfort met hoofdletter C. Hij koppelt veel binnenruimte aan indrukwekkende prestaties, knappe laadsnelheden en een state-of-the-art uitrusting. De prijs is er dan ook naar: nooit eerder was een Volvo zo duur...