Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Volvo ES90 (2025) - huis van vertrouwen

Geschreven door Klaas Janssens op

Na de kinderziektes waarmee de EX90 af te rekenen kreeg, heeft Volvo iets recht te zetten. Kan de nieuwe ES90 het vertrouwen in de Zweedse constructeur herstellen? AutoGids doet de test met de Single Motor.

82.490 €

De door brandende ambitie gedreven wensdroom om de concurrentie de loef af te steken, zou Volvo weleens zuur kunnen opbreken. De EX90 werd officieel voorgesteld met innovatieve hardware die de revolutie predikte, maar de sturende software kon die grote woorden niet meteen omzetten in daden.

Het Zweedse huis van vertrouwen wankelde even, maar van chaos was geen sprake: Volvo struikelde en krabbelde weer recht, veegde het stof van de gehavende broek en ging stuurs verder op de ingeslagen weg, in volle overtuiging dat het de juiste was.

Met de nieuwe ES90 wil Göteborg maar al te graag zijn gelijk aantonen, en bewijzen dat de eerdere issues niet meer waren dan wat initiële ruis op de verder kristalheldere lijn.

Rijhulpsystemen Volvo ES90

Volgens de ingenieurs met wie we de softwareproblemen van het door een lidar, verschillende camera’s en nog meer sensoren gestuurde ecosysteem bespraken, zorgt de voortdurende datacollectie van verkeerssituaties en de gedragingen van de bestuurders ervoor dat de ES90 zowat elke dag slimmer wordt.

En dus dat de systemen die aanvankelijk zoveel deining veroorzaakten, een steeds grotere meerwaarde zullen genereren. Met dank aan die tegenwoordig onontbeerlijke over-the-airupdates, die zo snel mogelijk rechtzetten wat eigenlijk altijd al recht had moeten staan.

2025 Volvo ES90

Nu moeten we toegeven dat de geplaagde rijhulpsystemen zich in deze ES90 niet op noemenswaardige uitschuivers lieten betrappen. En dat is best wel opmerkelijk, want het uitgestippelde parcours loodste de 5 meter lange, op kwetsbare 22-duimvelgen rollende Volvo langs nauwe straatjes door de binnenstad, waar scooters om elke morzel asfalt leken te strijden.

Design Volvo ES90

Je ziet meteen uit welke broek de ES90 geschud is, want elke lijn van het koetswerkdesign schreeuwt Volvo. Toch is er iets vreemds aan de hand. Vooral wanneer je deze berline in profiel bekijkt, waar het ontwerp de proporties van de Polestar 2 lijkt te kopiëren. Inclusief diens opgehoogde cross-overtrekjes, want die batterijen in de sandwichstructuur onder aan de auto laten zich natuurlijk niet zomaar wegcijferen.

2025 Volvo ES90

Intussen duikt de sierlijke daklijn naar de korte, maar krachtige achterzijde, zoals je dat eerder bij een coupé verwacht. Van een klassieke kofferklep is hoe dan ook geen sprake meer, de nieuwe ES90 is een liftback met vijfde deur geworden.

Koffer Volvo ES90

Die grote achterklep vereenvoudigt uiteraard de toegang tot de laadruimte, al blijft het stouwvolume vrij beperkt: onder de hoedenplank heb je slechts 424 liter tot je beschikking, met neergeklapte achterbank kun je er 1.427 liter in kwijt. Plus nog eens 44 liter in de frunk, maar die ruimte wordt grotendeels opgesoupeerd door de laadkabels.

2025 Volvo ES90

En zo belanden we als vanzelf bij het grootste verraad aan de heilige Volvo-tradities: de ES90 krijgt geen breakversie. “Dat cliënteel wordt vandaag bediend door de EX90”, horen we de marketingboys tot vervelens toe verkondigen. Volgens ons valt het echter niet uit te sluiten dat de Volvo-breakliefhebbers die Zweedse SUV gewoon in de showroom laten staan en hun heil gaan zoeken bij een Audi A6 e-Tron Avant of een BMW i5 Touring.

Interieur Volvo ES90

Waar de ES90 wel een streepje voor heeft op zijn directe rivalen uit Ingolstadt en München, is bij zijn tot 3,10 meter uitgerekte wielbasis, die deze Volvo een bijzonder gerieflijke achterbank oplevert. Het is er prinsheerlijk zitten voor twee volwassenen, met een zee van ruimte voor hoofd, schouders en knieën.

2025 Volvo ES90

Het panoramadak doet het interieur baden in licht, een luchtige sfeer die nog versterkt wordt door de piekfijne inrichting, de elegante materialen en de smetteloze afwerking. Hoewel de zijruiten van het frameloze type zijn, wordt omgevingslawaai krachtdadig geweerd.

Dat relaxte salongevoel wint nog aan momentum zodra je ook de (optionele) audio-installatie van Bowers & Wilkins in de strijd gooit – met een speciale vermelding voor de Abbey Roads Mode, die de akoestiek simuleert van de fameuze opnamestudio waar sterren zoals Pink Floyd, Oasis en natuurlijk The Beatles kind aan huis waren.

Infotainment Volvo ES90

Ook het dashboard krijgt de maximumscore wat sfeer en gezelligheid betreft, want de Volvo-interieurdesigners zijn erin geslaagd om een minimalistisch ontwerp toch warm en welkom, haast huiselijk te doen aanvoelen.  Bovendien allemaal verpakt in biologisch verantwoorde materialen, want net zoals veiligheid is ook duurzaamheid een dingetje bij de Scandinavische autobouwer.

2025 Volvo ES90

Klassieke knoppen blijven uiteraard handiger, maar toch vind je snel je weg in de menustructuur achter het 14,5 duim grote scherm van het op Android Automotive draaiende infotainmentsysteem. De bestuurder krijgt daarnaast nog een compact, niet altijd even goed leesbaar display voor zijn neus gekleefd, maar dat wordt feitelijk overbodig gemaakt door het head-updisplay, dat de meest essentiële informatie op de voorruit projecteert.

Rijden Volvo ES90

De SPA2-structuur waarop de ES90 staat, maakt gebruik van adaptieve schokdempers en luchtvering. Toch blijft het aantal instelmogelijkheden beperkt, met naast een defaultmodus enkel nog een wat strakkere, enigszins houterig aanvoelende sportstand – die Volvo gewoon ‘Firm’ noemt.

2025 Volvo ES90

Ook de stuurinrichting heeft een dynamische setting, maar die vergroot enkel de weerstand en niet het gevoel. Maar dat is helemaal oké, want de ES90 is een Volvo. En dat impliceert nu eenmaal een geruststellende, wat gezapige manier van voortbewegen. Sportievere bestuurders zouden hun gading moeten vinden bij de collega’s van Polestar, dat dezelfde bouwstenen gebruikt om een dynamischer geheel te construeren.

Aandrijving Volvo ES90

Zo bekeken is de Single Motor dan ook alle ES90 die je nodig hebt. Zoals de naam al weggeeft, houdt die basisversie het bij één enkele, op de achteras gemonteerde elektromotor, die een systeemvermogen van 333 pk paart aan een maximumkoppel van 480 Nm.

2025 Volvo ES90

Zoals bij elke moderne Volvo wordt de topsnelheid vrijwillig beperkt tot 180 km/u, terwijl de sprint van 0 naar 100 km/u in 6,6 seconden voorbij is. Meer dan fluks genoeg dus om het doordeweekse verkeer steevast een stapje voor te blijven.

De Twin Motor-variant is in totaal 456 pk sterk, diens Performance-versie haalt zelfs 680 pk. Dankzij hun grotere batterij van 106 kWh houden die vierwielaangedreven versies ook wat extra rijbereik achter de hand. Maar hun energieverbruik ligt ook iets hoger én blijkt bovendien wat gevoeliger voor het enthousiasme van je rechtervoet.

Rijbereik en laden Volvo ES90

Nu resulteert het accupakket van 92 kWh waarmee de Single Motor het rooit, ook al in 650 kilometer, terwijl je kunt snelladen met 310 kW, waardoor dik 20 minuten kunnen volstaan om de batterijcapaciteit weer van 10 naar 80 procent te brengen. Niet slecht voor een instapversie.

Prijzen Volvo ES90

Nu goed, voor die Single Motor ben je alsnog 74.000 euro kwijt. Dat is weliswaar een stuk minder dan voor een technisch vergelijkbare EX90, maar de basisvarianten van een Audi A6 e-Tron, een BMW i5 of zelfs een Mercedes EQE verkopen hun huid toch wat minder duur. Breng echter ook de standaarduitrusting in rekening en de prijszetting blijkt wél competitief.

Conclusie Volvo ES90

De wat gezapige ES90 is niet voor iedereen, maar wie de typische Volvo-karaktertrekken naar waarde weet te schatten en zich kan neerleggen bij het absurde besluit om geen breaks meer te maken, vindt in deze vijfdeurs een comfortabele reisgenoot die stijlvol zijn kilometers maalt. Met wat geduld zou zelfs die lidarbubbel op het dak voor extra welbehagen en actieve veiligheid kunnen zorgen.

 

Verwante testen

In dit artikel : Volvo, Volvo ES90

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

Tests

Onze tests