Samenvatting Volvo EX90 (MY 2026)
- Van 400 naar 800 volt
- Snelladen aan 350 kW (310 kW voor Single Motor)
- Maximaal trekgewicht van nu 1,5 ton (+300 kg)
- Lichtere batterijen en elektromotoren
- Performance-versie van 680 pk
De komst van de Volvo EX90 heeft de Zweedse constructeur al een heleboel kopbrekens bezorgd. Maar die problemen zouden inmiddels van de baan zijn, klinkt het vanuit Götenburg. Meer nog, middels een technologisch bijzonder grondige modeljaarupdate willen ze de elektrische SUV nu echt op de kaart zetten.
Van 400 naar 800 volt
Zo wisselt de elektronische architectuur van 400 naar 800 volt, waardoor de Volvo EX90 zijn snellaadtijden gevoelig ziet stijgen. De Single Motor kan voortaan snelladen aan 310 kW, de Twin Motor haalt zelfs 350 kW. Samen met de geoptimaliseerde software en de verbeterde hardware zorgt dat ervoor dat 10 minuten volstaan om 250 kilometer aan rijbereik bij te laden.

Volvo zegent de EX90 met een nieuwe generatie batterijen die een wat lichter en iets stabieler zouden zijn. De capaciteit van het accupakket neemt af, maar dat heeft nauwelijks een impact op het rijbereik van de elektrische SUV. Volgens de WLTP-berekening puurt de Single Motor nog 570 kilometer uit zijn accu van 92 kWh (was 104 kWh netto), de Twin Motor haalt 622 kilometer uit zijn batterijpakket van 106 kWh (was 111 kWh netto).
Meer power, betere prestaties
Intussen ziet de Volvo EX90 Single Motor zijn vermogen stijgen van 279 naar 333 pk, waardoor de sprint van 0 naar 100 km/u voortaan in 6,8 seconden gepiept is (was 8,4 seconden). Het systeemvermogen van de Twin Motor neemt toe van 408 naar 456 pk, waardoor die aan 5,5 tellen genoeg heeft om van 0 naar 100 km/u te spurten.

De Performance-versie van die EX90 Twin Motor was 517 pk sterk, maar brengt nu liefst 680 paarden op de been. Dat verklaart meteen waarom deze Volvo slechts 4,2 seconden nodig heeft om van 0 naar 100 km/u te zoemen. Deze updates vinden binnenkort hun weg naar de technisch vergelijkbare Polestar 3.
Een beetje frustrerend voor de EX90-kopers die bijzonder lang moesten wachten vooraleer hun peperdure, door allerlei kinderziektes geteisterde Volvo eindelijk op de oprit stond, want de overgang naar een 800V-architectuur lijkt deze SUV een stuk interessanter te maken.