Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Slimmer rijden

De wegcode in Nederland

Geschreven door Olivier Duquesne op 29-04-2018

De wegcode in Nederland #1

In Nederland rijd je op een perfect onderhouden wegennet, maar het verkeer is er druk en er zijn veel fietsers. Parkeren is gereglementeerd en over de (soms variabele) snelheidsbeperkingen wordt streng gewaakt.

De essentie

De regels van de wegcode in Nederland

Uitrusting en documenten

Verplicht

  • Identificatie van het land van oorsprong achterop het voertuig (tenzij opgenomen in nummerplaat).
  • Verzekerings- en inschrijvingsbewijs.
  • Europees of internationaal rijbewijs.
  • Fluohesje voor de bestuurder.
  • Attest voor het gebruik van het voertuig van een derde.

Aanbevolen

  • Fluohesje voor alle inzittenden van het voertuig (verplicht voor de bestuurder).
  • Gevarendriehoek.
  • EHBO-kit.
  • Brandblusser
  • Parkeerschijf (Europees model).
  • Europees aanrijdingsformulier.
  • Noodhamer.
  • Reservelampjes (halogeen).

 

Terug

Snelheidsbeperkingen

Type weg

Snelheidslimiet

Verkeersbord

Opmerkingen

Snelweg

100 km/u

 

Van 6 tot 19u geldt er sinds maart 2020 een beperking van 100 km/u. 's Nachts is dat 130 km/u.

Veel stukken zijn beperkt tot 120 km/u, 100 km/u of 80 km/u of hebben een variabele limiet.

Maximaal 90 km/u in geval van brandstoftekort.

Autoweg

100 km/u

   

Je herkent autowegen doorgaans aan de dubbele doorlopende lijn met een groene strook in het midden (zonder groen = 80 km/u).

Maximaal 90 km/u in geval van brandstoftekort.

Buiten bebouwde kom

 

80 km/u

   

Zone 60

60 km/u   Vaak herkenbaar door de afwezigheid van centrale wegmarkering en de randen met een onderbroken lijn, soms met een fietspad (rode verf op de grond).

Bebouwde kom

50 km/u    

Zone 30

30 km/u    

Woonerf

15 km/u   Strikt na te leven (stapvoets rijden).
  • Snelheidsbeperkingen buiten de algemene regels zijn geldig tot aan het volgende kruispunt.

Terug

 

Parkeren in Nederland

  • Parkeren is bijna altijd gereglementeerd en over het algemeen verboden aan de kant van de weg buiten de bebouwde kom. Om problemen te vermijden, kies je dus beter voor parkings of parkeerplaatsen aangegeven op het wegdek.
  • Blauwe zone met Europese parkeerschijf, in functie van aanwijzingen op extra bordje.
  • In de blauwe zone is het verplicht om te parkeren tussen de lijnen aangegeven met een blauwe wegmarkering.
  • In een betalende zone worden de regels aangeduid op de ticket- of betaalautomaat.
  • Verboden te parkeren op minder dan vijf meter van een kruispunt.
  • Verboden te parkeren of stil te staan op minder dan vijf meter van een oversteekplaats voor voetgangers of fietser.
  • Verboden te parkeren of stil te staan op minder dan twaalf meter van een bus- of tramhalte.
  • Verboden te stoppen op taxistandplaatsen.
  • Verboden stil te staan of te parkeren op sporen.
  • Het is verboden om de nacht door te brengen in de wagen op de openbare weg of parkings, ook in een kampeerauto (behalve als het plaatselijk toegelaten wordt).

 

Terug

Voorrang en inhalen

  • Voorrang van rechts geldt op alle kruispunten zonder verkeersbord.
  • Een wegmarkering met driehoeken verplicht je voorrang te verlenen, ook zonder verkeersbord.
  • Een knipperend rood licht is hetzelfde als een vast rood licht: je moet stoppen.
  • Een vierkant met ‘tegelijk groen’, een fiets en vier groene pijlen nabij een verkeerslicht of in de plaats van een groen licht, betekent dat het groen is voor alle fietsers tegelijk, ongeacht hun positie op het kruispunt.
  • Rotondes zijn voorrangswegen. Je moet je rechterrichtingaanwijzer inschakelen bij het verlaten van de rotonde. Opgelet: sommige rotondes zijn zo ingericht dat je voor het oprijden van de rotonde al de juiste rijstrook moet kiezen. Doorgaans moet je de rechterrijstrook kiezen voor de eerste afrit en de linker voor de andere afritten.
  • Motorrijders mogen in de file tussen de voertuigen rijden (maximaal 55 km/u).
  • Trams hebben voorrang, maar moeten stoppen voor een voetganger op een oversteekplaats voor voetgangers. Let op in Amsterdam: de trams zijn er alomtegenwoordig op de voetgangerswegen. Wees aandachtig voor hun waarschuwingssignalen.
  • Bussen hebben voorrang wanneer ze hun stopplaats verlaten in de bebouwde kom (knipperende linkerrichtingaanwijzer).
  • Fietsers mogen de weg oversteken. Wees voorzichtig.  
  • Een algemeen groen licht geldt voor alle voetgangers en fietsers, ongeacht hun richting, terwijl het rood blijft voor alle gemotoriseerde voertuigen.

Terug

Kinderen

Een kinderzitje, zitverhoger of gehomologeerd insnoersysteem is verplicht tot 1,35 meter of 18 jaar.

Terug

Bijzondere regels

  • Blijf altijd aandachtig voor fietsers. Over het algemeen hebben ze een eigen fietsweg of voorbehouden strook.
  • Het gebruik van sneeuwkettingen is verboden in Nederland.
  • Wegmarkeringen en afstandspalen geven een indicatie van de snelheidsbeperking die geldt op dit stuk weg.
  • Bij gebrek aan dagrijlichten is het gebruik van dimlichten aanbevolen.
  • Behoud altijd een veiligheidsafstand volgens de tweesecondenregel.
  • Bij een verkeersopstopping of wegversmalling ben je verplicht om te ritsen.
  • Het is verboden om te telefoneren tijdens het rijden. Het gebruik van een handenvrije telefoon is wel toegelaten.
  • Het is verboden om op de middelste of linkse rijstrook van de snelweg te rijden als de rechtse rijstrook vrij is, behalve in files.
  • Het is verboden om een file in te halen door de in- en uitvoegstroken te gebruiken.
  • Het is verboden om alleen met de standlichten te rijden.
  • Voetgangers hebben voorrang wanneer ze oversteken of aangeven dat ze willen oversteken op een oversteekplaats voor voetgangers.
  • Het is verboden om op de busstrook te rijden, tenzij de wegmarkering of verkeersborden dat wel toelaten.
  • Je mag niet op wegels rijden, tenzij je een toelating hebt.
  • Het is verboden om de motor van een stilstaand voertuig te laten draaien.
  • Het is verboden om ’s nachts in de auto te slapen op de openbare weg.

Terug

 

Bijzondere verkeersborden

Verkeersbord Betekenis
   Aanbevolen snelheid.
 

Bord met variabele snelheidsbeperking (te respecteren).

 

Einde van de beperkingen door het variabele bord.

 

Verboden toegang voor vrachtwagens die niet beantwoorden aan bepaalde uitstootnormen. 

 

Verboden toegang voor voertuigen die niet voldoen aan de getoonde voorschriften (hier bijvoorbeeld diesels van voor 1/1/2001).

 

Je nadert een rotonde.

 

Zone verboden te parkeren (met verboden tijdstippen).

 

Parkeren op de stoep of berm is toegestaan.

 

Parkeren met parkeerschijf op plaatsen met blauwe markering op de grond.

 

Bijkomend bord dat aangeeft dat parkeren betalend is.

 

Plaats voorbehouden voor leveringen.

 

Weg bestemd voor motorvoertuigen (ook motorfietsen), snelheid beperkt tot 100 km/u.

 

Eenrichtingsweg.

 

Zowel links als rechts passeren toegelaten.

 

Verkeer is toegestaan op deze weg (soms met indicatie van het type weggebruiker dat toegelaten is).

 

Licht dat een specifiek obstakel signaleert (ophaalbrug, lichten, ...).

 

Strook voorbehouden voor spitsuren.

 

Einde van strook voorbehouden voor spitsuren.

 

Strook voorbehouden voor spitsuren is afgesloten.

 

Houd een centrale doorgang vrij voor hulpdiensten.

 

Tunnel op komst. In de tunnel is het verboden om te keren, te parkeren of stil te staan, behalve op de noodstopplaatsen.

 

Noodstopzone uitgerust met een noodoproepstation en een brandblusser (alleen voor noodsituaties).

 

Risico op ongeval.

 

Zone met beperkte zichtbaarheid bij neerslag.

 

Wees voorzichtig voor de intrekbare paal die uit de grond kan komen.

 

Niet verplicht fietspad.

 

Fietsstraat (geen bijzonder juridisch statuut).

Simultaan groen licht voor de fietsers uit alle richtingen op het kruispunt.

Bus- of tramhalte.

 

Tolpoort.

 

Wegwijzer op snelwegen of hoofdwegen.

 

Wegwijzer met nummers van de wegen.

 

Aanduiding van omleiding (in dit geval: volg Route F naar Zutphen).

 

Alternatieve weg.

 

Weg voorbehouden aan fietsers.

 

Te volgen weg wanneer je gevaarlijke stoffen vervoert.

 

Snelweguitrit.

Radarcontrole.

Bekijk alle Nederlandse verkeersborden.

Terug

Repressie

  • Door bilaterale akkoorden met België kan de Nederlandse overheid beschikken over alle gegevens om Belgische automobilisten terug te vinden en een proces-verbaal met het bedrag van de boete op te sturen. Dit akkoord geldt voor alle inbreuken (parkeren, snelheid, gsm-gebruik, veiligheidsgordel, banden, richtingaanwijzers, inhalen enzovoort).
  • De nationale politie kan automobilisten verbaliseren binnen de grenzen van haar bevoegdheid.
  • Rijden onder invloed van alcohol of drugs: boete van 360 tot 750 euro.
  • Telefoneren aan het stuur zonder handenvrije kit: 230 euro.
  • Niet-dragen van veiligheidsgordel of ontbreken van kinderstoel: 140 euro.
  • Snelheidsovertredingen: vanaf 23 euro tot 680 euro. Opgelet: een snelheidsovertreding in een woonerf (maximumsnelheid 15 km/u) kost sowieso 140 euro.
  • De veiligheidsafstand niet respecteren (regel van twee seconden): van 280 euro tot 410 euro.
  • Parkeerovertreding: 90 euro (370 euro op een plaats voorbehouden aan personen met een handicap).
  • Catalogus van inbreuken en boetes in Nederland.
  • Radars: veel vaste radars en trajectcontroles.
  • Radarverklikker en rijhulpsysteem: toegelaten indien conform.

Terug

Noodnummers en automobilistenclubs

  • SOS vanop gsm: 112
  • Politie: 112
  • Brandweer: 112
  • Ziekenwagen: 112
  • ANWB

Deze informatie is louter indicatief en dateert van 2016.

Terug

 

Vind hier informatie voor heel Europa

De wegcodes van de buurlanden

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests