Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Autosport / Hoe verander je een Alpine A110 R in een Pikes Peak-machine?

Geschreven door Klaas Janssens op 02-05-2023

De Alpine A110 R waagt zich aan de Pikes Peak International Hill Climb, die verreden wordt op 25 juni 2023. Maar de Franse sportwagen trekt niet onvoorbereid naar de legendarische Race to the Clouds.

In vergelijking met de andere varianten van de Alpine A110 ondergaat de hardcore R-versie al een heleboel wijzigingen, maar dit speciaal voor de Pikes Peak International Hill Climb geprepareerd exemplaar gaat nog een stuk verder.

De zogeheten Race to the Clouds, een 19,93 km lange heuvelklim die 156 bochten telt, vraagt dan ook om een specifieke voorbereiding. De tegenwoordig volledig op asfalt verreden race vindt plaats in het Amerikaanse Colorado en begint op een hoogte van 2.865 meter. De finishlijn ligt nog eens 1.440 meter hoger.

Stap 1: zoek een goede partner

Alpine heeft een heleboel knowhow in huis, toch kan een personal trainer geen kwaad. Daarom ging de Franse sportwagenbouwer aankloppen bij Signatech, het gereputeerde raceteam waarmee Alpine al actief is in het Wereldkampioenschap Endurance. 

Stap 2: plaats een haaievin

De in samenwerking met Signatech ontwikkelde Alpine A110 Pikes Peak krijgt een heleboel aerodynamische aanpassingen waarmee het koetswerk op zoek gaat naar extra downforce. Onder de neus hangt een enorme spoiler en ook de spiegels dragen hun aerodynamische steentje bij, maar het is de enorme haaienvin die met alle aandacht gaat lopen. Let ook op de gesplitste achtervleugel, de winglets aan de wielkasten achteraan en de toegewerkte aerovelgen.

2023 Alpine A110 Pikes Peak

Stap 3: pas de motor aan de grote hoogte aan

De Pikes Peak International Hill Climb wordt op grote hoogte gereden, in ijle lucht die de motorprestaties sterk beïnvloedt. Daarom heeft Alpine het drukgevoede 1,8-literblok flink onder handen genomen. Dat resulteert tevens in extra power, want het piekvermogen wordt opgetrokken van 300 naar 500 pk. Het blijft wel een achterwielaangedreven sportwagen.

Stap 4: zet de atleet op dieet

De Alpine A110 is sowieso een lichtgewicht, toch werden er nog een heleboel kilo's bespaard. Er wordt afgeklopt op amper 950 kilogram. 

2023 Alpine A110 Pikes Peak

Stap 5: zorg voor een snelle en ervaren piloot

Deze Alpine A110 Pikes Peak kom uit in de categorie Time Attack 1 en zal worden bestuurd door Raphaël Astier, winnaar van de FIA Alpine A110 R-GT Cup in 2022. De Fransman komt voor de vierde keer aan de start op Pikes Peak en is recordhouder in de Time Attack 1 met een tijd van 9:23.721. Astier kent dus en de wagen en het parcours.

Stap 6: the finishing touch

Na de passages van Peugeot kijken ze in Colorado Spring niet langer op van een Franse racewagen, toch verdienen de Amerikaanse Pikes Peak-fanaten een stevige knuffel. En hoe doe je dat beter dan met een koetswerkjasje met veel stars en wat stripes?

2023 Alpine A110 Pikes Peak

 

 

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten