Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Autosport / Audi R18 e-Tron Quattro

Geschreven door Olivier Duquesne op 01-03-2012

Audi trekt dit jaar naar Le Mans met de R18 e-Tron Quattro. Technisch is deze bolide gebaseerd op de R18 met dieselmotor, maar hij heeft een elektrisch hulpsysteem dat de voorwielen aandrijft.

De R18 e-Tron Quattro is de eerste auto in de LMP1-klasse die een dieselmotor combineert met een hybride aandrijfsysteem. De bolide is gebaseerd op de achterwielaangedreven R18 en heeft ook een V6-TDI van 510 pk die de achtertrein aandrijft, maar krijgt daarbovenop elektrische motoren die de voorwielen aandrijven. De energie voor die motoren wordt gegenereerd tijdens het afremmen en vrijgegeven bij snelheden boven 120 km/h. Op die manier wordt een soort van vierwielaandrijving gecreëerd, die Audi 'e-tron Quattro' noemt.

Audi zal dit jaar vier wagens inzetten: twee R18 e-Tron Quattro's, maar ook twee conventionele R18 Ultra's. Deze 'gewone' R18 heeft wat minder power, maar weegt ook een stukje minder... Nu Peugeot niet meer deelneemt aan Le Mans, lijkt Audi de grote favoriet te zijn. Het enige andere fabrieksteam in de LMP1-klasse is Toyota, dat na meer dan tien jaar afwezigheid met de TS030 ook een hybride wagen in de strijd gooit. In tegenstelling tot de Audi heeft de Toyota echter een benzinemotor. De 24 Uren van Le Mans vinden dit jaar plaats op 16 en 17 juni.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten