Samenvatting Audi R26 Concept
- Designstudie van de echte R26-racer
- Gebouwd naar nieuw F1-reglement
- Overname F1-team van Sauber
- Hülkenberg en Bortoleto als rijders
- Start F1-seizoen op 8 maart 2026
Ze moeten iets laten zien, natuurlijk. Maar verwacht niet dat de nieuwe, begin 2026 officieel voorgestelde F1-wagen van Audi er als deze R26 Concept gaat uitzien. Omdat er nog sponsors op het koetswerk moeten komen, natuurlijk. Maar vooral omdat de nieuwe bolide nog niet klaar is. Bovendien gaan ze de concurrentie nog niet tonen hoe ze het nieuwe technische reglement dat in 2026 van kracht wordt geïnterpreteerd hebben.

Wat heeft Audi dan wel verteld tijdens de officiële voorstelling van zijn F1-project? Dat ze ambitieus zijn, natuurlijk. Dat ze snel willen meestrijden voor de overwinning. En dat ze tegen 2030 willen meestrijden voor de titel. Wat ze niet luidop zeggen, maar wel heel duidelijk wordt: de F1-comeback van Mercedes in 2010 wordt gezien als het grote voorbeeld.
Audi vs Mercedes
Mercedes maakte zijn comeback in 2010, met Nico Rosberg en de uit pensioen terugkerende Michael Schumacher als rijdersduo. Helemaal nieuw was het team niet, want ze bouwden op de restanten van het Brawn-team dat in 2009 nog dominant wereldkampioen was geworden met Jenson Button. Hoewel ze de topteams niet meteen konden bijbenen, scoorden ze enkele podia en werden ze vierde in de Wereldkampioenschap voor Constructeurs.

Wat doet Audi? Ook zij kiezen voor een Duitse piloot met een lange staat van dienst, al heeft Nico Hülkenberg geen zeven wereldtitels achter zijn naam staan. Ze bouwen eveneens op een bestaand team, want nemen de renstal van Sauber over (dat in het verleden ook gelinkt was aan eerst Mercedes en vervolgens BMW), al was dat de voorbije seizoenen nu niet meteen een topteam.
Weten wat winnen is
Mercedes kon een eerste keer zegevieren in 2013 (Nico Rosberg won de GP van Monaco), vanaf 2014 zouden ze de Formule 1 domineren en zowel Rosberg (2016) als Lewis Hamilton (2014, 2015, 2017, 2018, 2019 én 2020) titels bezorgen. En dergelijk traject ziet Audi natuurlijk ook zitten.

Ervaren handen zijn natuurlijk van goudwaarde, wil je die steile ambities ook omzetten in klinkende resultaten. Bij Mercedes rekenden ze daarvoor op Ross Brawn, de man die de Scuderia Ferrari eerder weer op de kaart wist te zetten. Bij Audi gingen ze aankloppen bij Jonathan Wheatley, die eerder sportief directeur was bij Red Bull in de periode dat eerst Sebastian Vettel en daarna Max Verstappen een tijdje onoverwinnelijk waren.
Audi vs Cadillac
Nu is Audi niet de enige constructeur die nieuw is voor de Formule 1, want ook Cadillac treedt in 2026 toe tot de startgrid. En in tegenstelling tot de Duitsers begint de Amerikaanse constructeur wel met een propere lei. Behalve dan wat de motoren (Ferrari) en de piloten betreft, want met Bottas en Perez hebben ze twee oudstrijders als piloten - rijders die kunnen winnen, maar wel moesten toekijken hoe hun teammaats - dus Hamilton en Verstappen - de wereldtitels konden opstapelen.

Van Sauber is in 2026 dus geen sprake meer, Audi vaart onder eigen vlag. Al wordt de fabriek van Hinwill nog steeds gebruikt om de F1-wagens in elkaar te zetten. Alleen voor de aandrijflijn gebruikt Audi voortaan de site in Neuburg an der Donau. Dat blijft een 1,6 liter-V6, maar die krijgt een veel sterkere elektromotor gepast en rijdt voortaan op duurzame brandstoffen.
Audi belooft veel, maar in de Formule 1 zijn het je daden die spreken. Ze zouden niet de eerste constructeur zijn die de tanden stukbijt op de koninginneklasse van de autosport - denk maar aan BMW, Honda en Toyota. Op 8 maart 2026 weten we meer, want dan wordt de eerste wedstrijd op gang geschoten in Australië. We zijn benieuwd.