BMW is tot nu toe zeer discreet geweest over zijn betrokkenheid bij de belangrijkste endurance-klasse. Maar de Beierse constructeur is de eerste om zijn LMDh te onthullen, vóór Porsche en Acura, die nog aan prototypes in camouflage werken. De BMW M Hybrid V8 wil het algemene klassement winnen in het Amerikaanse endurance-kampioenschap, de IMSA, met als hoogtepunten de 24 Uur van Daytona en de 12 Uur van Sebring.
UPDATE 27/07/2022 | BMW bevestigt deelname aan het Wereldkampioenschap Endurance (WEC) in 2024, dus de BMW M Hybrid V8 zal dus ook aan de start staan van de 24 Uur van Le Mans! De Duitsers wonnen de legendarische etmaalrace in 1999 met de V12 LMR.
Dubbele neusgaten
Het principe van de Hypercar, en meer in het bijzonder van de LMDh, is het ontwerpen van een prototype op basis van een van de vier goedgekeurde chassis, dat wordt uitgerust met een 'inhouse' verbrandingsmotor en een carrosserie waarvan de stijl onmiddellijk herkenbaar moet zijn.
In dit opzicht vervult de BMW M Hybrid V8 zijn opdracht perfect, met een voorkant die voorzien is van twee enorme neusgaten. Een enorme snuit die perfect past bij de stilistische oriëntatie van de Beierse fabrikant. Dit geeft de M Hybrid V8 een zeer agressieve pose, maar minder een 'prototype'-uitstraling die de carrosserie een beetje persoonlijkheid geeft.
Gerecycleerde DTM V8
De BMW M Hybrid V8 is gebaseerd op het door Dallara geleverde chassis – de drie andere mogelijke leveranciers voor de LMDh zijn Ligier, Multimatic en Oreca – en zal gebruikmaken van een hybride aandrijflijn waarvan het elektrische gedeelte gemeenschappelijk is voor alle LMDhs. Voor de verbrandingsmotor hergebruikt BMW de vierliter-V8 die van 2012 tot 2018 in de DTM werd gebruikt, maar dit keer met supercharger en twee turbo's.
Om te mikken op prestigieuze overwinningen en de IMSA-titel doet BMW opnieuw een beroep op zijn jarenlange partner in het Amerikaanse kampioenschap: Rahal Letterman Lanigan Racing, dat dus onder de BMW Team RLL-vlag zal opereren.