De jongste jaren heeft de enduranceracerij een hoge vlucht genomen. En het aantal deelnemende constructeurs maar toenemen, want binnenkort vervoegen ook Ford, McLaren én Genesis het reeds indrukwekkende deelnemersveld. Maar hoe meer wagens op de startgrid, hoe groter de kans om naast de prijzen te grijpen. En dat heeft Lamborghini intussen ook begrepen.

Eind 2024 trok Lamborghini zich reeds terug uit het Wereldkampioenschap Endurance (WEC). De verplichting om twee auto's af te vaardigen voor het volledige seizoen woog financieel te zwaar, klonkt het toen vanuit Sant'Agata Bolognese. Maar de resultaten waren evenmin om over naar huis te schrijven. Het contrast met historische aartsrivaal Ferrari, dat de drie laatste edities van de 24 Uur van Le Mans achter zijn naam kon schrijven, was enorm.
F1-rijders
In 2025 trad de Lamborghini Squadra Corse aan in het IMSA-kampioenschap, de Amerikaanse tegenhanger van het WEC. Daar is de tegenstand wat minder talrijk, maar daarom niet minder snel. Hoewel het Italiaanse merk kon rekenen op de stuurmanskunsten van voormalige F1-rijders Romain Grosjean en Daniil Kvyat, droegen ze de rode lantaarn. Als ze al konden finishen, want technische problemen waren schering en inslag.

Dus wordt het enduranceproject op pauze gezet. Al is de kans klein dat we de Lamborghini SC63 na dit seizoen nog zullen zien racen. In de GT-racerij aardt de Briesende Stier beter. Onlangs nog met een overwinning in de 24 Uur van Spa-Francorchamps. En binnenkort maakt de nieuwe Temerario GT3 zijn opwachting, hongerig naar nieuwe successen. Dat neemt niet weg dat Lamborghini alweer een mislukt autosportproject achter zijn naam moet schrijven.