Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Autosport / Drie vragen aan WRT-baas Vincent Vosse: over Rossi en Le Mans

Geschreven door Frédéric Kevers op 19-01-2022

AutoGids vraagt WRT-baas Vincent Vosse naar de impact van Valentino Rossi op het Belgische team en de toekomstplannen voor de 24 Uur van Le Mans.

Vincent Vosse is de sterke man in het veld van het Belgische W Racing Team, kortweg WRT. Een zwart-geel-rode armada die alles wint wat op hun pad komt en in 2021 de Europese en wereldtitels in de LMP2 heeft veroverd voor hun eerste seizoen in de discipline, met een klasseoverwinning tijdens de 24 Uur van Le Mans bij zijn eerste poging.

2022 is goed begonnen voor het team uit Baudour, in de provincie Henegouwen, met een één-twee-overwinning tijdens de 24 Uur van Dubai. En, nog belangrijker, de aankondiging dat Moto GP-legende Valentino Rossi met het Belgische team zal deelnemen aan het GT World Challenge Europe Championship in een Audi R8 LMS Evo. Hoewel er geen tekort aan dingen is om over te praten, hielden we het bij drie vragen aan de grote baas.

1. Zal WRT vanaf 2023 Audi vertegenwoordigen in het World Endurance Championship, en zou dat een beproeving zijn voor uw team of slechts het begin van nog een nieuw avontuur?

"Er is nog geen officiële aankondiging geweest, dus voorlopig is er geen reden om erover te praten en kunnen we er alleen maar naartoe blijven werken. Maar het is duidelijk dat het zowel een beproeving als het begin van een nieuw avontuur zou zijn. We hebben nooit onder stoelen of banken gestoken dat onze komst naar de LMP2 tot doel had een partnerschap met een constructeur te verkrijgen. Het is duidelijk dat onze gemeenschappelijke geschiedenis met Audi gunstig is voor een toenadering tot dat merk, maar zolang er niets ondertekend of officieel is, heeft het geen zin om over veronderstellingen te spreken.

Wat betreft onze betrokkenheid bij een ‘hypercar’-programma (LMH of LMDH, voor Le Mans Hypercar en Le Mans Daytona Hypercar, red.), zouden wij meer opschuiven in de richting van een rol als operationeel team. Het doel vandaag is duidelijk niet om zelf een auto te ontwerpen en te ontwikkelen. Natuurlijk, als je de rechterarm van een constructeur wordt, ben je betrokken bij de voortdurende ontwikkeling tijdens het seizoen, maar dat is niet hetzelfde als het ontwerpen van de auto. Ons doel zou veel 'eenvoudiger' zijn, maar niet gemakkelijk: de constructeur zo goed mogelijk vertegenwoordigen, streven naar de overwinning en de 24 Uur van Le Mans en de titel in het wereldkampioenschap winnen, natuurlijk.

In die zin is de LMH-LMDH-formule, die de deur openzet voor klantencompetitie, zinvol in de endurance-koningsklasse. Uiteindelijk maakt het niet uit of een constructeur zich met zijn eigen jongens engageert dan wel een beroep doet op een partnerteam. Waar het om gaat, zijn de middelen die hij toezegt, zoals Audi in het verleden bijvoorbeeld met Joest heeft gedaan. Voor mij betekent de status van fabrieksteam dat het programma volledig door de constructeur wordt gefinancierd."

2. WRT is een team dat gewend is meerdere programma's te beheren. Kan het vooruitzicht om vanaf 2023 de voorkeurspartner van een constructeur in de LMDH te worden, van invloed zijn op de prioriteit die in 2022 aan een programma wordt gegeven?

"Nee, zeker niet! Wij zijn eraan gewend om verschillende programma's in verschillende categorieën tegelijk uit te voeren en geen van die programma's is een prioriteit. Dit komt tot uiting in het feit dat elk programma zijn eigen team heeft. Er zijn maar heel weinig transfers van mensen tussen twee competities tijdens het seizoen, zelfs de teams voor ELMS en WEC in 2021 waren verschillend. Natuurlijk was er in Le Mans een versterking van teamleden van buiten het WEC-programma, omdat we met twee wagens reden in plaats van één, maar voor de rest ben ik de enige die aanwezig is op alle evenementen van het seizoen, behalve wanneer er een conflict van data is of in het geval van een nieuw programma, zoals het geval was voor de DTM of de LMP2 vorig seizoen. Het doel is altijd om te winnen.

Met onze piloten is de logica dezelfde. Wij kiezen de rijders altijd op basis van veel criteria, of het nu gaat om het sportreglement, de financiën – deze programma's zijn erg duur – enzovoort. De enige prioriteit is een team samen te stellen dat in staat is de overwinning in zijn categorie na te streven. Soms betekent dit creatief zijn en tegelijkertijd bouwen aan de toekomst. Het is een delicate oefening. In de LMP2 bijvoorbeeld zijn al onze Silver-coureurs bekend, en we hopen binnenkort de namen van de anderen te kunnen onthullen."

3. Valentino Rossi zal in 2022 de WRT-kleuren dragen in het GT World Challenge Europe. Hoe is dat zo gekomen en wat is de impact van zijn komst binnen het team?

"Eerst en vooral moet je weten dat wij het waren die Valentino benaderd hebben. Het was waarschijnlijk de 32e keer dat ik een poging deed, wat bewijst dat je nooit moet opgeven. Natuurlijk was het einde van zijn Moto GP-carrière een doorslaggevende factor, want Rossi heeft altijd gezegd dat hij daarna zijn carrière wilde voortzetten in de autoport.

Dat betekent dat hij komt met een wil om het goed te doen en met een winnaarsmentaliteit. Hij is hier niet om een paar weekends per jaar plezier te maken met wat vrienden, zoals hij in het verleden een of twee keer heeft gedaan."

"Wat zijn invloed op het team betreft, zijn er verschillende aspecten om rekening mee te houden. Ik ben er zeker van dat zijn enorme ervaring op het hoogste niveau in de Moto GP en zijn professionalisme waardevolle troeven zullen zijn en dat hij dingen zal kunnen inbrengen in ons team en onze manier van werken, maar het zal nog wat tijd vergen om dit te realiseren. We moeten elkaar leren kennen en samenwerken. Aan de andere kant is qua aandacht voor en aantrekkelijkheid van het team het Rossi-effect duidelijk. Of het nu gaat om de media of de sponsors, de impact is natuurlijk ogenblikkelijk en zeer positief. Het is niet gebruikelijk dat potentiële sponsors je opbellen en aanbieden om met je team te werken."

Foto's: Ferdi Kräling Motorsport-Bild GmbH / B-Side production & Brecht Decancq

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten