Om de link te leggen tussen het rijke rallyverleden van het merk en de nieuwe Ypsilon HF, nam Lancia drie kampioenenauto's mee naar de Balocco Proving Ground. Terwijl we op de Stratos, de 037 en de Delta liggen te kwijlen, lopen we Miki Biasion tegen het lijf. De tweevoudige wereldkampioen fungeert als levende mascotte voor het rallyprogramma van Lancia.
Dodelijke monsters
Met de Stratos heeft hij zelden gereden, maar de 037 Abarth en de Delta Integrale kent de Italiaan als zijn broekzak. Met de eerste werd hij Italiaans en Europees rallykampioen, met de tweede reed hij in 1988 en 1989 naar de wereldtitel. Wanneer we de inmiddels 67-jarige Massimo ‘Miki’ Biasion naar zijn favoriete machine vragen, dan begint hij te fluisteren.
“Dat is de Delta S4 uit het Groep B-tijdperk: nooit reed ik met een rallywagen die zich zo duivels snel van start naar finish verplaatste. Als ik terugdenk aan mijn overwinning in Argentinië krijg ik nog steeds kippenvel. Nu praat Lancia niet zo graag over de S4…” Hij verwijst naar de dodelijke crash van Henri Toivonen en Sergio Cresto in Corsica, een tragisch ongeval dat een einde maakte aan het boeiende, maar levensgevaarlijke tijdperk van de pk-zwangere Groep B-monsters.
Zonder Martini
Lancia is opnieuw actief in de rallysport, weliswaar in de lagere regionen. De in samenwerking met Biasion ontwikkelde competieversies moeten jonge piloten de kans geven om hen in de kijker te rijden. “De interesse in de Ypsilon is verrassend groot”, aldus Miki. “Jonge rallyrijders die hun geschiedenis een beetje kennen, kloppen liever bij Lancia aan dan bij een ander merk. Intussen verkochten we meer dan 100 auto’s. Met allerlei variaties op het Martini-thema, de oorlogskleuren die synoniem staan voor de wagens van het fabrieksteam. Jammer dat Porsche de rechten heeft, anders hadden we die historische link al lang hersteld.”
We besluiten ons gesprek met de vraag der vragen. Of Stellantis ook overweegt om met Lancia in het WRC te stappen? “Natuurlijk willen we dat. Maar dan moeten we zicht krijgen op de toekomstplannen, zodat we de ontwikkelingsbudgetten onder controle houden en iedereen competitief kan zijn. Maar momenteel weet de automobielfederatie FIA niet van welk hout pijlen maken. Wij bepleiten een oplossing waarbij de huidige Rally 2-wagens gebruikt worden als basis voor een nieuwe Rally 1-klasse, zodat je meteen een heleboel constructeurs aan boord hebt. Dat zou echt vuurwerk kunnen geven. Maar tot onze grote frustratie blijft een beslissing aanslepen.”
