Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Autosport / Mauro Forghieri, voormalig technisch directeur van de Scuderia Ferrari, overleden op 87-jarige leeftijd

Geschreven door Frédéric Kevers op 02-11-2022

Op 87-jarige leeftijd is Mauro Forghieri overleden. De voormalige technisch directeur van de Scuderia Ferrari laat een historisch erfgoed achter.

Mauro Forghieri werd geboren op 13 januari 1935 en overleed op 2 november 2022 op 87-jarige leeftijd. Als technisch directeur van de Scuderia drukte hij zijn stempel op de sportgeschiedenis van Ferrari en droeg hij bij aan de vele successen van het merk in de Formule 1 en de uithoudingsracerij, met prototypes die legendarisch zijn geworden.

"Mauro Forghieri ontwierp de hele auto, van de motor tot de versnellingsbak en het chassis. Hij is zonder twijfel de meest productieve, veelzijdige en succesvolle ontwerper in de geschiedenis van Italiaanse racewagens." (G. Dallara)

Successen en mislukkingen

De aan de Universiteit van Bologna opgeleide ingenieur trad in 1960 in dienst bij Ferrari. Pas een jaar later nam hij de technische leiding van de Scuderia Ferrari over, na het vertrek van Carlo Chili, die vertrok om ATS op te richten. De Italiaanse ingenieur legde snel zijn eigen accenten. Pas in het seizoen 1964 won een door hem ontworpen Ferrari het wereldkampioenschap met John Surtees aan het stuur.

Mauro Forghieri had echter niet alleen geniale momenten en hoewel hij systematisch terug naar het front werd geroepen om het Italiaanse team nieuw leven in te blazen, kreeg hij ook verschillende keren nul op het rekest na enkele mislukte creaties.

De koning van de seventies

Zijn meest productieve decennium was de jaren 1970, met de befaamde reeks Ferrari 312 T's die vier F1-constructeurstitels wonnen, in 1975, 1976, 1977 en 1979, aangevuld met drie rijderstitels voor Nicki Lauda (1975 en 1977) en Jody Scheckter (1979).

De jaren 80 waren minder gunstig voor hem, en in 1987 verliet hij Ferrari om in dienst te treden bij... Lamborghini, waar hij de leiding had over de F1-programma's. Maar de operatie was een fiasco. Zijn laatste, maar niet minder belangrijke wapenfeit betrof de totstandkoming van de Bugatti EB110 in 1993.

Niet alleen F1

Zijn aura blijft echter nauw verbonden met die van Ferrari. Niet alleen in de Formule 1, maar ook aan het hoofd van de technische afdeling van de Scuderia tijdens de Endurance-successen van de Ferrari 250 GTO, 250 LM en de inmiddels legendarische 330 P4. Mauro Forghieri, die zich nu bij Il Commendatore heeft gevoegd, kijkt vast uit naar Ferrari's terugkeer in het World Endurance Championship (WEC) en de 24 Uur van Le Mans, 50 jaar na de laatste officiële deelname van het Italiaanse merk aan de belangrijkste uithoudingscategorie.

Hij zal ongetwijfeld nauwlettend in de gaten houden hoe de Ferrari 499P zal presteren in de Hypercar-klasse, die op zaterdag 29 oktober 2022 in Imola werd gepresenteerd.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten