Jarenlang leken ze immuun voor de problemen waar de andere uit Europa afkomstige constructeurs worstelden. Maar na vette volgen magere jaren, waardoor zelfs Porsche de buikriem enigszins moet aanhalen. De schuldige hoef je niet al te ver gaan zoeken: ook hier is de stokkende elektrificatie de grote boosdoener.
Porsche leek zijn zaakjes nochtans uitstekend voor elkaar te hebben. Met de elektrische Taycan waren ze er vroeg bij, een strategisch voordeel dat zich snel vertaalde in commercieel succes. Maar de verkoop van de elektrische sportberline krijgt klappen, terwijl de prijzen op de tweedehandsmarkt naar een bodemkoers zinken.
Geen WEC-programma in 2026
De tegenwoordig volledig elektrische Macan vindt wel zijn publiek, al hadden ze er bij Porsche toch meer van verwacht. Intussen zit de verkoop van de pensioengerechtigde 718 in de lift, waardoor Stuttgart zich genoopt zag om zijn als volledig elektrische sportwagen bedoelde opvolger alsnog met verbrandingsmotor aan te bieden.
Al die manoeuvres kosten handenvol geld, dus ziet Porsche zich genoodzaakt om de uitgaves terug te dringen. De verkoopverwachtingen worden bijgesteld en de winsprognoses herberekend, het werknemersbestand wordt uitgedund. Dan moet je ook aan heilige huisjes durven raken. Dus stopt Porsche in 2026 met het WEC-programma. De 963 zal dus geen 20ste zege Le Mans-overwinning achter zijn naam kunnen schrijven.
Zegerecord
Sinds zijn debuut in 2023 mag de Porsche 963 zich een van de meest succesvolle WEC-racers van het veld noemen, maar de kers ontbreekt. Ferrari wist de drie jongste edities van de 24 Uur van Le Mans te winnen, waardoor de Duitse constructeur er niet in slaagde de legendarische etmaalrace te winnen. En wat wie ook zegt, dat is het voornaamste doel van alle deelnemers aan het Wereldkampioenschap Endurance. Met 19 zeges blijven ze wel recordhouder, voor Audi (13) en Ferrari (12).
Het is mogelijk dat de Porsche 963 in 2026 alsnog aan de start van de 24 Uur van Le Mans zal verschijnen, maar dan ingezet door een privéteam. Maar dat kan enkel als dat team zich inschrijft voor het volledige WEC-seizoen en dat met twee wagens. In het Amerikaanse IMSA-programma zal de Porsche 963 vooralsnog wel blijven rijden. Enkel aan de 24 Uur van Le Mans deelnemen, dat laat het reglement niet toe.
Welke Porsche won Le Mans wanneer?
-
- Porsche 917K (1970): Hans Hermann & Richard Attwood
- Porsche 917K (1971): Gijs van Lennep & Helmut Marko
- Porsche 936 (1976): Jacky Ickx & Gijs van Lennep
- Porsche 936/77 (1977): Jürgen Barth, Hurley Haywood & Jacky Ickx
- Porsche 935 (1979): Klaus Ludwig, Don Whittington & Bill Whittington
- Porsche 936/81 (1981): Jacky Ickx & Derek Bell
- Porsche 956 (1982): Jacky Ickx & Derek Bell
- Porsche 956 (1983): Vern Schuppan, Hurley Haywood & Al Holbert
- Porsche 956B (1984): Henri Pescarolo & Klaus Ludwig
- Porsche 956B (1985): Klaus Ludwig, Paolo Barilla & ‘John Winter’ (Louis Krages)
- Porsche 962 (1986): Derek Bell, Hans-Joachim Stuck & Al Holbert
- Porsche 962C (1987): Derek Bell, Hans-Joachim Stuck & Al Holbert
- Porsche 962 (1994): Yannick Dalmas, Hurley Haywood & Maura Baldi
- Porsche WSC-95 (1996): Davy Jones, Alex Wurz & Manuel Reuter
- Porsche WSC-95 (1997): Michele Alboreto, Stefan Johansson & Tom Kristensen
- Porsche GT1-98 (1998): Laurent Aïello, Allan McNish & Stéphane Ortelli
- Porsche 919 Hybrid (2015): Earl Bamber, Nick Tandy & Nico Hulkenberg
- Porsche 919 Hybrid (2016): Marc Lieb, Romain Dumas & Neel Jani
- Porsche 919 Hybrid (2017): Timo Bernhard, Brendon Hartley & Earl Bamber