Met hun felbevochten WRC-titel hebben Thierry Neuville en Martijn Wydaeghe de wat vergeten rallysport weer op de kaart kunnen zetten. Buiten de Formule 1 besteedt de algemene media nu eenmaal weinig aandacht aan de autosport, zeker in Vlaanderen. Maar kijk, in de schaduw van Remco Evenepoel en Nafi Thiam werden Neuville en Wydaeghe in 2024 zelfs verkozen tot Team van het Jaar. En die erkenning door de verzamelde sportpers en het grote publiek was dik verdiend.
Die feestelijkheden liggen intussen in het verleden, want dit weekend schiet het nieuwe seizoen uit de startblokken met de Rally van Monte Carlo. Voor het eerst met Thierry Neuville als regerend wereldkampioen, die aan zijn alweer dertiende seizoen met Hyundai begint. En ook 2025 belooft een kraker te worden.
Wie zijn de voornaamste rivalen van Neuville?
In 2024 wist Thierry Neuville zowel Toyota-rijder Elfyn Evans en Hyundai-ploegmaat Ott Tänak over de knie te leggen, maar dit seizoen zal hij ook tweevoudig WRC-kampioen Kalle Rovanperä moeten kloppen Het afgelopen seizoen reed de nog steeds piepjonge Fin geen volledig programma, maar dat hield hem niet tegen om vier overwinningen te pakken. Niemand deed beter. Het wordt hoe dan ook een strijd tussen Hyundai en Toyota, al hoopt ook Ford (met het Luxemburgs-Belgische duo Grégoire Munster en Louis Loeka) mee te doen voor de knikkers.
Wat verandert er in 2025 aan de Rally1-wagens?
Het klinkt wat vreemd in deze geëlektrificeerde autotijden, maar in 2025 verliezen de WRC-wagens hun hybride aandrijving. Die maatregel moeten de ontwikkelingskosten drukken, zodat er nieuwe constructeurs aangetrokken kunnen worden. Zo is het nog niet duidelijk wat Hyundai van plan is na dit seizoen, daar ze zich in 2026 wagen aan een programma in het Wereldkampioenschap Endurance (WEC). Zonder elektrohulp zijn de nieuwe Rally1-machines wat minder krachtig, maar ook minder zwaar. Mogelijk wordt de grootste aanpassing de keuze voor de nieuwe bandenleverancier Hankook.
Hoe ziet het aangepaste puntensysteem eruit?
Vanaf de Rally van Monte-Carlo worden punten voor het algemeen klassement volgens een vereenvoudigde schaal toegekend: 25-17-15-12-10-8-6-4-2-1. In tegenstelling tot 2024 worden er geen punten meer toegekend op basis van de positie op zaterdag. Rijders die vroeg tegen tegenslagen aanlopen, kunnen alsnog belangrijke punten scoren op Super Sunday, waar de vijf snelste teams over de volledige zondag extra punten verdienen:5-4-3-2-1. Aan de Power-stage wordt niet geraak, tijdens de laatste proef van de rally kan je dus nog bonuspunten scoren: 5-4-3-2-1. Je zal dus maximaal 35 punten kunnen verdienen (tegenover 30 in 2024), maar de nadruk verschuift zo wel naar de algemende eindzege.
Staan er nieuwe rally's op de WRC-agenda van 2025?
Er staan drie nieuwe wedstrijden op de planning, met rally's op de Canarisch Eilanden, in Paraguay én Saoudi-Arabië (waar ook de seizoensfinale gehouden zal worden). De Rally van Estland staat opnieuw op de kalender en vervangt die van Letland. Polen en Kroatië verdwijnen. In 2025 zullen de WRC-rijders en -teams 14 wedstrijden rijden:
- Rally van Monte Carlo (23-26/01/2025)
- Rally van Zweden (13-16/02/2025)
- Safari-Rally van Kenia (20-23/03/2025)
- Rally van de Canarische Eilanden (24-27/04/2025)
- Rally van Portugal (15-18/05/2025)
- Rally van Italië/Sardinië (5-8/06/2025)
- Akropolis-Rally van Griekenland (26-29/06/2025)
- Rally van Estland (17-20/07/2025)
- Rally van Finland (31/7-2/08/2025)
- Rally van Paraguay (28-31/07/2025)
- Rally van Chili (11-14/09/2025)
- Rally van Centraal-Europa (16-19/10/2025)
- Rally van Japan (6-9/11/2025)
- Rally van Saoudi-Arabië (27-30/11/2025)

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!